НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Новият свят в прозореца. Второто възраждане на витража в творчеството на художниците от двадесети век (19.05.2015)
След войната, за витражното изкуство във Франция започва нов живот по-често по инициатива на държавата или църквата и по-рядко по частна инициатива. Художниците били активно привличани да заменят унищожените витражи, да заменят повредените или да създадат нови. Поръчки започнали да получават съвременните художници.

Строителството на църквата Нотр Дам де Ту Грас в Паси през 1964 година възмутило консервативните католици с това, че покривът приличал на хижарска къща и че, били извикани художници от Парижката школа. Фасадата била направена от Фернан Леже, а историите по стъклата от Жан Базен, Пиер Бонар, Жорж Брак и Марк Шагал.

Ле Корбюзе смятал витражите за част от старата архитектура и вместо тях използвал просто цветни стъкла. Първите атрактивни витражи от Алфред Манесие се появили в малка църква през 18 век (Сен Мишел де Брезо) в планините в източна Франция.

Значим паметник на витражното изкуство на 20 век станал и съборът Сейнт Етиен в Метц. Нарекли го „божествения светилник“, защото стъклото в него заема повече от 6 000 кв. м. Охраняемият паметник на архитектурата с уникална колекция витражи от 13 век първи допуснал художници авангардисти. Първи започнал през 1957  година Жак Вийон, по-старият от братята Дюшан. През 1964 година се включил Роже Бисиер, чийто витражи напомнят живописта на Поул Кле и Марк Шагал. За немладия художник, това било първия му досег със стъклото, но не и последния. След Метц, той получил поръчки от семейство Рокфелер, от ООН и други. Днес, неговите витражи вдъхновяват Деймиън Хърст.

През 1976 година в разрушения през военните години събор Сен Сир в Невер започнали мащабни работи по възстановяване на витражите, които завършили едва през 2011 година. Над 1000 кв.м. са поделили между себе си 5 художника: Раул Убак, Жан-Мишел Алберола, Клод Виалат, Франсуа Руан и Готфрид Хонегер. А суровата романска архитектура от 12 век на абатство Сен Фуа в Конк възстановил Пиер Сулаж. Художникът дълго търсил подходящо стъкло, като искал витражите на сянка да стават в цвят на пясъчни стени, а на слънце да отразяват обкръжаващата ги зеленина. Той намерил подходящото стъкло, като всичките 104 аркови стъкла съединил с лента с любимия си черен цвят.

Във връзка с изложбата ще има куратори във всеки събор, както и чертежи на витражните секции, фотографии и видео. Кураторите ще разказват и за съвременните витражи и за етапите на производство на стъкло и затова, че витражите могат да се поставят не само в съборите, но и в спортните зали на Париж.

Изложбата ще се проведе в Центъра за архитектура и културно наследство от 20 май до 15 септември 2015 година.

.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!