НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
СКАНДАЛ С МАРИНА АБРАМОВИЧ (18.11.2015)
Марина Абрамович, една от най-известните в света на художнички, ще се явява като ответник по иск за нарушение на договор за съвместна работа, подаден срещу нея от бившия й партньор и съавтор, германския художник, известен под псевдонима Wulai, съобщава вестник Guardian.
Абрамович за момента отрича вината си. Доскоро медиите пишеха за нея и нейния партньор следното: „Връзката й с Улай Лейсипен е изключение от собствения й постулат. През 1976 година Марина се мести в Амстердам и се запознава със западногерманския артист. Заедно двамата работят над въпросите за егото и артистичната идентичност. Описвайки се като „тяло с две глави”, цяла декада двамата действат, мислят и се обличат като близнаци, създавайки непостижимо доверие помежду си. „Вдишване/Издишване” е ярка студия върху взаимодействието между двама души и метафора на изсмукването на живота един от друг. Марина и Улай съединяват устните си, като всеки предава въздуха на другия. 17 минути по-късно двамата губят съзнание заради въглеродния диоксид, изпълващ дробовете им.”
Абрамович и Улай (Frank Uwe е истинско му име) са в една романтична връзка, и единност за повече от десет години. По време на сътрудничеството си на артисти, те успяват да създадат редица произведения, темата на които са отношенията между тях. Тяхната раздяла през 1988 г. е спектакъл, в който те представят срещата помежду си на Великата китайска стена.
Върхът на творчеството на Марина безспорно е култовото изживяване „Артистът е настоящето”, проведено в 736 часа и 30 минути в Музея за съвременно изкуство, Ню Йорк. „Много е важно да постигнеш не-мислещо състояние и е и много трудно. И когато веднъж си в това състояние, това улеснява комуникацията с човека срещу теб, защото ставаш способен да го видиш такъв, какъвто е, а не през призмата на мисленето си.” Докато тече ретроспективна изложба за творчеството на Марина – най-мащабната изложба на пърформанс изобщо, тя седи в огромния атриум, а посетителите имат възможност да седнат срещу нея, потапяйки се в аурата й, за колкото дълго пожелаят. На стола сядат напълно непознати хора, но в един момент идва и Улай. Той сяда, а тя се разплаква. Сякаш си говорят, а не казват нищо. Всичи в залата са затаили дъх, дори и ние, гледайки видеото от посещението. Изключително силен момент, в който си казваме отново “Марина Абрамович ме разплака”. По осем часа на ден Марина седи безмълвна, без да става по никаква причина, подарявайки времето и погледа си на този, който иска същото. Според Клаус Бисенбах, главен куратор на изложбата и на музея, Марина може да накара всеки да се влюби в нея моментално, но нейната любов не е към конкретния човек, а към живота изобщо.
„Аз съм най-лошия си критик. Аз съм и перфекционист. Преди да започна пърформанс, трябва да съм подготвила всичко. Детайлите ме обсебват. Но веднъж започна ли, аз се отдавам. Каквото и неочаквано нещо да се случи по това време, то става част от творбата.” Въпреки че много от критиците остават скептични за този пърформанс, описвайки го като ексхибиционизъм и егоцентризъм, становището на Марина е непоклатимо: „Вече няма какво да кажа, какво да направя. Освен себе си.” Философският подтекст е продиктуван и от духовните й търсения, разголвайки артиста от всички културни наслоявания и безбройните препратки, концентрирайки се единствено в настоящия момент. Това е и главното послание.
Улай обаче твърди с днешна дата следното: въпреки условията на договорите между тях, че в галериите, които ще я канят, Абрамович трябва изрично да го посочва като съавтор, а в много случаи и като единствен автор на съвместната им работа, не е предоставяла точна информация за него, нито му е изплаща полагащото му се в реалните размери. "Тя не е само мой бивш бизнес партньор, - казва Улай. - Конструкцията на тези произведения влиза в историята. Сега те вече са в учебниците. Но тя умишлено изкривява информацията и не посочва името ми. "
Въпреки фактите, адвокатът на Абрамович каза, че художникът "изразява категорично несъгласие" с обвинението на бившия си партньор. "Моята клиентка не иска да коментирам отправяните упреци, това са клевети. Тя смята, че това съдебно дело е насочено с обидни и клеветнически нападки срещу репутацията й. Абрамович е сигурна, че съда ще се произнесе в нейна полза. Тя ще защитава своите права и репутация с всички възможни средства. "
Улай посочва, че печалбите между него и Марина Абрамович трябвало да се разпределят, както следва: 50% е галерията, 30% от Абрамович и 20% за него. Въпреки това той в своя съдебен иск твърди, че Абрамович е коригирала договора по начин, с който е ощетявала своя приятел и колега. Въпросът ще бъде разгледан в Районния съд на Амстердам този месец.
Други новини от тази категория
Седмо издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Коментари | 0 коментара
Добавете коментар
Добавете коментар
Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!