И тази година в галерия Аспект посрещат Коледните и Новогодишните празници с изложба на Иван Христов-Грога. Стана традиция в края на всяка година галерия Аспект да показват неговите картини, това, върху което е работил през годината. Неговите фенове знаят, че Грога не е продуктивен художник; за година той рисува максимум 25 – 30 картини и предпочита да ги покаже само пред пловдивската публика.
В тазгодишната експозиция са аранжирани 22 нови непоказвани картини, представящи характерните за Грога теми и сюжети: зимни пейзажи, натюрморти и „портрети” на птици. Прекрачил вече в седемдесетте си години, художникът не е склонен на експерименти и резки промени. Работи в ателието си в родното си село Думници, където се е установил от десетилетие и води, по собствените си думи, доста затворен и усамотен начин на живот. Рисува всеки ден, старае се да улавя и пресъздава различните състояния на природата, които се раждат и променят пред очите му. Тези моментни природни картини пренася върху платното, но бяга от буквалността, не обича да копира от фотографии, макар те да му помагат да съхрани мига. Процесът на творчество при Грога е бавен и дълъг, често му се случва да преработва една картина по няколко пъти докато получи точния тон, точната светлина и сянка, докато самия той не остане удовлетворен от резултата. Природата в неговите картини е стилизирана, пречупена през погледа на един творец, който милее за нейната чистота и се тревожи за нейното бъдеще. Пейзажите са изчистени, сюрреалистични, дърветата са без листа, без корени, сякаш забодени някъде в пространството. Но заедно с тези тревожни картини Грога е майстор и на лиричния приказен реализъм, на романтичните коледни пейзажи, излезли сякаш от страниците на сборник с приказки – снежни хълмове, ситни снежинки, сгушени под снега къщи и едно светещо в студената пустош прозорче, което те мами и вика с обещанието за горящ огън и семеен уют.
Интересно е защо никъде в неговите картини не присъства човешки образ.:„Ох, ако ви кажа, че го смятам за излишен в пейзажа, може би няма да прозвучи добре, но истината е, че където и да се е намесил човекът се получава урбанистичен пейзаж – стъкло, бетон, магистрали, затова избягвам да го рисувам. При отсъствието му се получава една тишина в природата...”. Не такова е обаче отношението на художника към птиците, нещо повече, той обожава да ги рисува, защото за него те са едни от най-красивите творения на природата и той си поставя за цел да пренася тяхното великолепие върху платното. Дори успява да им придаде чисто човешки качества, изразени чрез позата, погледа, заобикалящата ги среда: „Любопитко”, „Царят”, „Мислител”. Майстор е и на класическия натюрморт, на това да изрисува в едър план едно цвете с капките роса толкова детайлно, толкова пунктуално, че сякаш го виждаш през увеличително стъкло. И всичко това художникът постига с класическата технология на маслени бои върху платно.
Грога не крие, че рисува за удоволствие; споделя, че не държи да излага и да продава на всяка цена, просто е стигнал на такъв етап от живота си, че за него насладата от рисуването, от творческия процес е най-важното.” Смятам се за обикновен човек, не се вземам на сериозно, но хората харесват нещата ми, все пак не съм чак толкова скромен” , споделя с типичното си чувство за хумор. А нещата наистина му се получават, доказателство за това е десетата му поредна изложба в Аспект, на която публиката може да се наслади от 16 декември до 9 януари.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар