НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Обяснение в любов или първата "ready made" брошка дело на Гоген е открита (07.05.2016)
Необикновена брошка, направена от Пол Гоген за съпругата му Мете е показана в Ny Carlsberg Glyptotek в Копенхаген. The Art Newspaper представи първата снимка на този предмет изработен от парче ламаринена тръба, стъкло от часовник и кичур коса. Може да се каже, че това бижу е сред най-ранните "ready made" произведения в историята на изкуството. Гоген по-късно включва намерени обекти в някои от неговите скулптури.
 
Според семейна традиция, Гоген, изработва брошката за датската си съпруга Мете-София Гад, която среща в Париж през ноември 1872 г. Той я ухажва една година и след това се жени за нея, докато работи като стоков брокер. През следващите десет години Пол Гоген се утвърждава в обществото. Той се установява в собствена къща в предградията на Париж и в семейството се раждат пет деца. В свободното си време той се отдава на хобито си – рисуването. Гоген показва голяма сръчност и майсторство и по-късно резбова дървени скулптури и керамика със силно въображение и използвайки нетрадиционни техники, но до сега не е имало нищо, което да подсказва, че той е създавал и бижута. Въпреки, че няма твърдо доказателство, че брошката е направена от Гоген, Ny Carlsberg Glyptotek я излага, позовавайки се на "семейна легенда" на етикета. Тя е датирана към началото на 1870-те.
 
Гоген изправя парчето метал, взето от кюнец и след това го нарязва във формата на слънце (първоначално брошката е била с по-лъскав сребрист цвят, но сега е много замърсена). Лъчите на слънцето са назъбени, което придава малко по-зловещо впечатление. Гоген взима стъкло от стар часовник и го фиксира към центъра. Вътре той добавя дебел кичур коса. Семейната традиция казва, че това е косата на Мете, но от музея предполагат, че може и да е на самия художник, днес тя е почти бяла.
Силно доказателство за авторството на бижуто е това, че Мете е нарисувана с подобна по форма брошка в портрет от 1884 г. дело на Гоген, който в момента е в Националната галерия в Осло. Тя е изобразена с вечерна рокля, а брошката виси от врата й върху дебел, тъмно син конец. Снимка от ателието на Мете и Пол заедно, от следващата година показва, че тя носи същата брошка. Това доказва, че бижуто е една ценна вещ за специални поводи.
 
През 1884 г. Пол и Мете се местят в Копенхаген, където художника се опитва да изкарва пари, като продавач на платна. Това се оказа неуспешно и в момент, когато Гоген се обръща към живописта, двойката се разделя, въпреки че остават женени. Една година по-късно, след като е заснета фотографията от ателието, Гоген оставя Мете, връщайки се в Париж с младия си син Кловис. 
 
„Аз съм велик художник и го знам. И точно заради това, което съм, аз съм преживял толкова много страдания, но продължавам да следвам призванието си, в противен случай бих се възприел като измамник – какъвто, впрочем, много хора мислят, че съм…..Моят артистичен център е в собствения ми мозък, никъде другаде, и аз съм силен, защото не се съобразявам с другите, а правя онова, което е в мен”. 

Така пише Пол Гоген, в едно писмо до датчанката Мете, с която продължава да поддържа връзка, въпреки че са разделени. Писмото е от Таити, където художникът, който се чувства все по-подтиснат и буквално задушен в уж артистичния Париж, вече живее и твори по онова време. Той отива на далечния тихоокеански остров с идеята да се махне от правилата и условностите на цивилизацията, да намери прост и естествен начин на живот, да бъде заобиколен от хора с друго виждане за основни неща като боговете, любовта, смъртта. Намира всичко това, но само донякъде, в много по-малка степен, отколкото му се иска. Пол последно вижда Мете през 1891 г. по-късно те губят контакт. Гоген умира на полинезийския остров Хива Оа през 1903г.
 
От Ny Carlsberg Glyptotek, които имат една от най-добрите колекции на Гоген в света (заедно с музея Орсе в Париж), казват, че бижуто е наследено от един от трите оцелели сина на художника (Емил, Жан и Пол) след смъртта Мете на през 1920г. Брошката по-късно е дадена на датски колекционер, със специален интерес към Гоген, от един от потомците на художника през 1985 г. До днес ценния предмет е собственост на семейството. Брошката е взета на заем за изложбата „Световете на Гоген“, до 28 август, 2016г.
 
Брошката
Брошката
Пол и Мете
Пол и Мете
портретът на Мете с брошката
портретът на Мете с брошката
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!