НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
В САЩ представят реставриран шедьовър на белгийската кралска гобленова манифактура (08.07.2016)

Уорчестърският художествен музей в Масачузетс празнува завръщането на своя 511 годишен любимец, който се е „подмладил“ след две годишни реставрационни работи в студио, разположено на 5,6 хиляди км от вкъщи. Фламандският гоблен „Страшният съд“, създаден в Брюксел приблизително през 1505 година и влизащ в цикъла от десет гоблена „Изкупление на греховете човешки“ отново зае предишното си място в постоянната експозиция, от където бе свален през 1990 година от съображения за неговото съхранение.

 

Гобленът попаднал в колекцията на музея през 1935 година чрез младия и енергичен тогава директор Франсис Хенри Тейлър, който в последствие оглавява Метрополитън музей в Ню Йорк. По повод връщането на шедьовъра, музеят прави изложба посветена на неговата реставрация и новите методи за изследване на тъканите.
 
Според Рита Албертсън, старшия реставратор на музея, този сюжетен гоблен бил създаден в епоха на технически и естетически разцвет на тъкането на гоблени. Тогава, най-известните художници в северна Европа участвали в разработката на дизайни на гоблени и килими, като се стремели да внесат триизмерния образ от живописта в тази сфера. Тъкачите черпели вдъхновение от творци като Колин де Котер работещ в Брюксел и Антверпен. Според белгийката Катлин Перие Дитерн именно той е създал и шаблона за „Страшният съд“. Смята се, че гобленът бил в колекцията на португалския крал Мануел I.
 
Прахът и обезцветяването причинено от синтетичните багрила от предишните реставрации, а също и общото износване от 55 годишното непрекъснато експониране са направили гоблена с над 100 триизмерни фигури труден за разглеждане. Благодарение на финансовата поддръжка на фонда на Рене и Карин Йонкере при брюкселския фонд на крал Бодуен експонатът бил изпратен в белгийския град Мехелен. Кралската гобленова манифактура De Wit, фамилна работилница, основана преди 127 години назад и днес специализираща в реставрация и консервация на текстилни изделия е разработила иновационен метод на почистване на тъкани с помощта на аерозол изсмукващ праха и мръсотията без потапяне във водна баня.
 
Благодарение на това се минимализира риска, че тъканта ще се сбръчка или свие.  Старинният гоблен се слага на специална абсорбираща маса, като се опрашва с мек почистващ разтвор, който прониква в тъканта в продължение на часове.
 
Специалистите отстранили избелелите елементи от предишните реставрации.  Според директора на компанията, тези интервенции са направени през ХIX век или началото на ХХ век, когато се появили синтетичните анилинови бои. Тяхната нестабилност, обаче се открила години по-късно.
 
Албертсън сподели, че най-забележими са промените в лицата на хората изобразени на гоблена. „По-рано те бяха сиви и безжизнени. Сега, могат да се видят лицата: бръчки, кичури коса, вежди и цвета на очите. Вече се вижда разнообразието от различни емоции, които бяха неразличими до реставрацията: страхопочитание, любопитство, уважение, страх и ужас, в зависимост от това къде са изпращани тези персонажи, в ада или рая“.
 
.
.
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!