Какво става когато художник далтонист може да вижда в цвят (13.09.2016)
Посетителите на Фриз Ню Йорк тази година могат да си припомнят наситеното синьо на калцирания американски флаг показан на щанда на Емануел Перотин – първата цветна творба някога показвана от художника Даниел Аршам. Той има форма на далтонизъм, която го оставя с както той го нарична „драстично намален“ диапазон на цветно зрение. „За публиката, която познава моята работа, това е малко шокиращо...те никога не са смятали, че творбата е била лишена от цвят“, обяснява художникът, чиято характерна палитра от неутрални цветове е продиктувана от неговия избор на материали, като сивото на вулканичната пепел. Тази седмица, клонът на Перотин в Ню Йорк ще открие първата соло изложба на Аршам в града, в който е живял и работил от 1999 г., като това също ще бъде първата му изложба в цветове. Тя ще се проведе от 15 септември до 22 октомври (Daniel Arsham: Circa 2345).
Тази промяна се дължи на това, което Аршам нарича „вид животопроменящ опит“ - той започва да възприема по-широк диапазон от цветове благодарение на очила създадени от компанията ЕнХрома, която произвежда лещи приличащи на обикновени, но можещи изкуствено да разделят дължините на вълните на цветовете, за които човек има проблем с виждането. „Кога можеш да преживееш момент, в който това ново нещо, което винаги е било тук се разкрива за теб?“, споделя Аршам за първия път, в който вижда в цвят, опитът му ще бъде описан в документален филм от режисьора Меган Рейни Арънс.
Даниел Аршам получава чифт очила миналата есен, по времето, когато започва да работи върху своята нова изложба. „Първоначално нямаше да има цвят“, казва той. Накрая все пак използва два цвята за изложбата: син калцит, за работите на приземния етаж и аметист за сутеренното ниво.
Всички произведения в изложбата, продължение на „измисления археологически свят“ на художника, са свързани със спорта предмети, като колони от баскетболни и футболни топки и яке на Miami Heat в синьо на приземния етаж. В сутерена е разположена голяма инсталация от аметист, която Аршам нарича „пещера на видовете“, направена от хиляди индивидуално отляти топки от различни спортове - баскетбол, голф и тенис. Той споделя, че изглежда сякаш предметите са били захвърлени настрана и калцирани в продължение на хиляди години или като, че ли обсесивно компулсивна личност от бъдещето е сглобила пещера с реликви от миналото. „Всички неща, които имаме, всички неща, които сме притежавали със сигурност ще се превърнат в арехеологически реликви“, посочва той и нарича произведенията си „покана за преосмисляне на ежедневието и времето“.
Аршам заявява, че отскоро работи над картини в цвят и предмети като луната могат също да бъдат представени в тях – „луната през деня, луната по залез слънце...просто преливане на монохромния свят в цветен. Но неговата художествена вселена не се е променила за постоянно. „Не възнамерявам със съгурност да създавам творби само в тези светли и ярки цветове“, заявява той. „Смятам, че това е просто допълнителен набор в палитрата.“