Във Фрийз Мастърс звездната творба на щанда на Дикинсън Сюреализъм е на Рене Магрит - L’Empire des lumières (1949). Творбата е била притежание на колекционера милионнер и бивш вицепрезидент Нелсън Рокфелер – фактор, който допринася за цената и от 25 милиона долара. На галерийния щанд може да се види още Ив Танги с Sans Titre (1935 г., 1,2 милиона паунда), която е била притежание на поета и сюреалист Пол Елюар. „Не искате картина, която е сменяла местоположението си твърде често, както и не искате да наемате някой, който е сменил 8 работи за 10 години. Но искате добър произход и понякога два много добри собственика могат да са по-добър вариант от едно дълготрайно притежание.“, казва Джеймс Раундел, директорът на Дикинсън.
Не е възможно да се определи точния процент, който може да се добави към стойността на произведение притежавано от богат собственик, но историята на собственост, наред с темата, цвета, размера и художествената значимост значително влияят на стойността на творбата. Освен това, на теория собствениците от висок калибър се грижат по-добре за своите творби.
Този фактор оказа влияние на търг тази седмица, когато Кристис продаде 44 произведения от личната колекция на уважавания арт дилър Лесли Уодингтън, който умря миналата година. Специалисти заявяват, че толкова произведения продадени над тяхната оценъчна стойност наведнъж не са били виждани от едноличната продажба на друг легендарен арт дилър – Ърнест Бейелер.
Предстоящите аукционни творби включват произведение на Герхард Рихтер притежавано от музиканта Ерик Клептън (Кристис, Ню Йорк, 15 ноември) и стотици произведения на Дейвид Бауи (Сотбис, Лондон, 10-11 ноември).
На пазари като този за антики, историята на произведението може да го прослави или провали. „За някои колекционер, произходът е по-важен, отколкото самия предмет.“, казва Хейли Мак Кол. На Фрийз Мастърс, галерия Kallos предлага три творби, които са били в колекцията на живеещият в Тексас петролен милионер Уилям Хърбърт Хънт, включвайки бронзов римски балсамен контейнер на сатир, датиращ от втори век преди Христа (320 000 паунда).
Произведения директно от дома на художника също се включват в сметката, идвайки със сигурен произход и добавен бонус - да бъдат нови на пазара. Хюго Натан, съоснователят на консултантската фирма за изкуство Beaumont Nathan, която работи с Фрийз Мастърс тази година цитира творби на Джоузеф Алберс и Дейвид Цвирнер (двете продадени седмицата след изложението) и Филип Густон в галерия Hauser & Wirth. “Някои могат да спорят, че купуването от тези галерии би дало положителен резултат за бъдещата история на произхода.
Други продавачи показват, че купувачите са все още завладени от красивите картини, независимо от техният произход. Дилърът на стари майстори Жан-Люк Барони продаде този четвъртък „A Girl in Profile, her Hair Braided, One Hand held to her Forehead“ (около 1780) на Гайтано Гандолфи. Цената остана неразкрита, но по-малка творба с подобно качество бе продадена за 545 000 $ тази година. Барони намерил картината, която е скорошно откритие, във Франция без прилежаща история. „Много често не разполагаш с никаква информация“, казва той. „Фокусът винаги трябва да е самата картина“, казва Раундел.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар