Тино Сегал превръща съхранението изкуството в нещо невъзможно. Защо? Неговият пърформанс - изпълнен не от самия Сегал, а от неговите обучени "преводачи" предвижда, че не трябва да оставя каквато и да е следа - няма снимки, никакви записи, никакви изявления за пресата - само спомен. Това правило дори се простира до споразуменията за откупка от музея Тейт – продажбата на „Това е пропаганда” през 2005 г. означава, че пърформансът е само и единствено словесно изпълнен. Художникът, купувачът, адвокат и нотариус присъстват, всичко остава в паметта на определен човек. Така че „Това е пропаганда” (пърформанса представлява охранителят на музея, който пее "Това е пропаганда, нали знаеш, нали знаеш, това е пропаганда, Тино Сегал, Това е пропаганда, 2002" на всеки посетител, който влиза в пространството) съществува само в съзнанието.
Притежателят на „Златен лъв“ от 55-тото венецианско биенале предпочита да наричат пърформансите му „ситуации“ или дори „ритуали“. В програмата в Москва са включени 7 „ритуала“ В залите на Новата Третяковска галерия ще се проведат 4 от тях: „Целувката“, в която пърформари, ще копират целувки от произведения на изкуството от Огюст Роден до Джеф Кунс; друг пърформанс, в който лежащ актьор се движи бавно по пода и застива в пози от Брус Науман и Дан Грам; а също „Това е пропаганда“ и „Това е ново“. В крило „Руини“ на Музея по архитектура ще се изиграе друга версия на „Целувката“ плюс пърформансите „Този вариант“ и „Този прогрес“. Те ще се показват поетапно, веднъж на 3 седмици, до 14 септември. Главната роля във всички спектакли е на зрителя, чието поведение, по замисъл на Сегал, се явява съдържанието на произведението му.
Тино Сегал е завършил Берлинският университет Хумболт и университета за изкуства Фолкванг, където е изучавал политическа икономика и танци. Започнал като хореограф и впоследствие преминал на територията на изкуствата, неговите „ситуации“ се случват на основни арт фестивали и в най-големите музеи по света: музея Гугенхайм в Ню Йорк, Тейт Модерн в Лондон, в Стеделейк, Амстердам, както и на Берлинското, Шанхайското и Венецианското биенале и Documenta. Преди три години, той създаде пърформанса „Агора“ на открито. В него, философи въвличат нищо неподозиращи туристи в древногръцки руини в диалог в духа на сократските беседи. Нещо подобно се случва и по време на „Прогрес“ в музея Гугенхайм: посетителите се качват по стълба, междувременно водейки философски разговори за прогреса, първоначално с дете, след това с юноша, след това с възрастен мъж, накрая със старец.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар