Катрин Ууд, старши куратор на международните проекти на „Tate Modern“ в областта на пърформанса, сподели за проекта „BMW Tate Live“:
Винаги съм бил очарована от пърформанс изкуството. Тази еволюция, която започна в средата на двадесети век, напълно обърна нашите представи за изкуството. Отправната точка за развитието на пърформанса стават 60те година на ХХ век, когато художественият живот е бил в смут: художниците започнали да работят по интердисциплинарни проекти, те се опитвали да изтрият границите между себе си и публиката. Тази идея отдавна е станала обичайна. А тогава, това е било пробив. Нека си припомним например такива важни изпълнения като "Нарежете парче" на Йоко Оно и "Ритъм" на Марина Абрамович.
През 2012 г. нашата виртуална зала за пърформанси получи нов живот. Като част от дългосрочно културно партньорство с BMW Group, създадохме проекта „BMW Tate Live“, който ни позволи значително да разширим и развием първоначалния замисъл. Благодарение на тази инициатива, до този момент вече са представени почти 40 художници - както начинаещи, така и звезди на световната художествена сцена.
Струва ми се, че пърформанса играе все по-важна роля за „Tate Modern“ във визията за бъдещето на музея. В изкуството галерията подчертава идеята за "социално участие". Ето защо „BMW Tate Live“ се превърна в изложба, която се отклонява от традиционния статичен формат, а именно картини по стените. Тя се превърна в "жива изложба", развиваща се в пространството и времето. През 2016 г. предложихме на публиката този нов формат на "живо изкуство", "изпълнения на живо и изложби", разпръснати в новото пространство на Тейт. Това означава, че изкуството се създава пред очите на публиката. Например, в една провокативна работа на Таня Бругера "Шепотът на Татлин номер 5" (2008) в турбинната зала полицейски служители на коне притискат публиката. В същото време, участниците в пърформанса на Дейвид Ламелас "Време" (1970), подредени в една линия на рампа на свой ред казвали часа на глас.
Ако говорим за постиженията ни през последните години, тогава, разбира се, това е изложението „BMW Tate Live“ – „Десет дни и шест нощи“ в пространството на „Tanks”. Създадохме съвсем нова програма, съчетаваща в себе си няколко формата на съвременно изкуство: инсталации, пърформанси, филми, музика и танци. В първи сезон ние предложихме на публиката да мине през скулптура, изтъкана от мъгла, да посети поглъщащо кино преживяване, да изпита пълна гама от емоции, наслаждавайки се на музиката и хореографията в ъндърграунд атмосферата на бившата електростанция или да участват в семинари организирани от художници.
Новият сезон „BMW Tate Live“ също подготвя много изненади. В продължение на десет дни, посетителите ще могат да изследват в музейното пространство на „Tanks” серия от инсталации на влиятелната фигура в света на пърформанса - Джоан Джонас. Сред тях - легендарното "Възкресение", очарователо творение, което е видеопроекция на арктическите пейзажи и светлина пречупена през кристали. В допълнение, ще бъдат изложени две ранни скулптурни групи на Джонас: „Конуси/ Майски прозорци" ( „След миража“) (1976 г.) и "Театрални декори" (1977 г.). Програмата от шест нощи ще бъде открита на живо от Джоан Джонас придружена от нейния дългогодишен партньор, джаз пианист и композитор Джейсън Моран. Третата и четвъртата нощ ще бъдат посветени на три новаторски пърформанса от времето на започващата й кариера: „Огледален Тест", „Парченце огледало II“ и „Мираж“. Основната фигура на последния уикенд ще бъде чилийско-американската художничка Силвия Паласиос Уитман, на същата възраст като Джонас, която също добива популярност в Ню Йорк през 70-те. Тя ще участва за първи път във Великобритания и ще дебютира в ново сътрудничество с Кристофър Раушенберг, син на легендарния майстор на експерименталното изкуство Робърт Раушенберг. В последната нощ ще бъде представен на публиката интерактивен пърформанс на Марк Леки, носител на наградата "Търнър" в областта за съвременно изкуство.
В допълнение към програмата за платени вечерни изложби, през деня има безплатен показ на произведението "Парченце огледало II" от Джонас. Освен това, по време на отлив на Темза изложбата ще се простира до речния бряг в сградата на бившата електроцентрала „Bankside”, където ежедневно на открито ще се играе актуализирана версия на пърформанса на Джонас „Закъснение Закъснение“.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар