Холандският национален музей, Райксмузеум, представя „Висшето общество“ (“High Society”). Повече от тридесет и пет портрета в реални размери на могъщи принцове, ексцентрични аристократи и великолепни богати граждани нарисувани от великите майстори от историята на изкуството, сред които Кранах, Веронезе, Веласкес, Рейнолдс, Гейнсбъроу, Сарджънт, Мунк и Мане.
В центърът на събитието са грандиозните сватбени портрети на Рембранд, изобразяващи Мартен Солманс и Опийен Копит, които ще бъдат показани за първи път след реставрирането им. Никога преди не е имало изложба, посветена на най-бляскавия тип портрет: в реален размер, стоящ и в цял ръст. Заетите картини идват от музеи и частни колекции от цял свят, включително Париж, Лондон, Флоренция, Виена и Лос Анджелис.
“Висшето общество” също така визуализира неофициалния живот на благополучието. Повече от осемдесет графики и рисунки от собствената колекция на Райксмузеум показват какво се случва зад закритите врати: партита, напитки, хазарт и любовни срещи.
Творбите варират от началото на шестнадесети до началото на двадесети век. Сред шедьоврите са впечатляващи портрети на Хенри Благочестиви, херцог на Саксония и Катарина, графиня на Мекленбург от Лукас Кранах Старши (1514 г.), брачната двойка Исепо да Порто и Ливия да Порто Тиен с техните деца нарисувани от Веронезе (1555 г.), Дон Педро де Барберана у Апарегуй изобразени от Веласкес (1631-33), портрет на Джейн Флеминг от сър Джошуа Рейнолдс (1778/79), „Художникът“ от Едуард Мане (1875) и разбира се Мартен Солманс и Опийен Копит от Рембранд (1634 г.).
По-голямата част от моделите, са пищно облечени, давайки на зрителите поглед върху четири. века мода: от плътно изрязаните панталони и жакети от 1514 г. до висшата мода в края на деветнадесети век. Някои от моделите обаче носят очароваелно облекло в античен стил. Други носят фустанели, трети пък не носят панталони, а четвърти са почти напълно голи. Един от портретираните аристократи е придружен от лъв. Една двойка е с децата си. Фонът може да бъде богато декориран интериор, често с колони и/или завеси, или лятен или зимнен пейзаж. Един модел стои пред въображаем пейзаж с палмови дървета, докато друг застава в претенциозна поза пред Колизеума в Рим.
Докато портретите в цял ръст показват богатите в най-добрата им светлина, три от стаите в изложбата са посветени на дейности, които се провеждат най-вече зад затворени врати: партита, напитки, хазарт, любовни срещи и посещения на публични домове. Въз основа на пороците на ненаситността, алчността и похотта, са събрани повече от осемдесет графики и рисунки от колекцията на Райксмузеум, много от които показват хумористични и сатирични сцени, често със силно морализационно послание в надписите.
„Висшето общество“ отбелязва придобиването на грандиозните сватбени портрети на Мартен Солманс и Опийен Копит от Холандия (Rijksmuseum) и Франция (Musée du Louvre) през 2016 г. от частна колекция. Сватбената двойка е единствената двойка, която Рембранд някога е рисувал в реални размери и в цял ръст (1634 г.). Картините са изложени за първи път след възстановяването им завършено в началото на 2018 г. Изложбата "Висше общество" е увертюра към "Годината на Рембранд" през 2019 г., по време на която 350-годишнината от смъртта на художника ще да бъде широко отбелязана.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар