Най-голямата до момента европейска ретроспекция на творчеството на родената в Белград, Марина Абрамович може да се види в Bundeskunsthalle в Бон, и представя творби от всички периоди на многообразната кариера на Марина - от (много) ранните години, соло и заедно с Улай, до настоящето. Филми, фотографии, картини и предмети, инсталации и архивни материали хвърлят светлина върху тематичната и концептуалната ширина на художника.
Включени са откъси от прочутия пърфоманс на Абрамович през 2010 г. в "Мома" в Ню Йорк, "The Artist is Present". В продължение на 90 дни - седем часа на ден, шест дни в седмицата - тя седи на един стол и не прави друго освен да се вгледа във всеки, които сяда срещу нея.
Друг акцент са снимките, документирали "Ритъм 10" от 1973 г. показващи, разперените пръсти на лявата ръка на художничката, между които с ритмични движения тя забива нож. Пронизващият звук на ножа прави ехо от високоговорителите. Страшно е да се гледа.
Художничката разглежда основните фундаментални въпроси, които засягат и докосват зрителя почти мигновенно. Именно за това методът на Абрамович за концентриране и мобилизиране на собствената си сила за постигане на максимална толерантност и откритост на диалога се практикува в уъркшопи по целия свят. Вярна на убеждението си: "Един мощен пърформанс ще промени всички в стаята", тя поставя под въпрос йерархиите и се фокусира върху индивидуалното и колективното преживяване.
До края на изложбата (12 август 2018), ще бъдат представени серия от пърформанси на живо, Imponderabilia (1977), Luminosity (1997) и „Изкуството трябва да бъде красиво, художникът трябва да бъде красив“ (1975) – емблематични за творчеството на художничката.
Посетителите ще могат да преживеят директно метода на Абрамович, докато се включват в две от големите творби. От 12 до 24 юни екранния пърформанс Room with Ocean View (2012) ще бъде репродуциран в работното време на музея без пауза.
Рейн Волфс, директор на Bundeskunsthalle, казва: "Марина Абрамович е толкова невероятно важен художник, че една голяма ретроспектива в Европа е отдавна закъсняла. Благодарение на представянето на редица пърформанси по време на изложбата, The Cleaner е повече от просто ретроспекция, това е потапящо, всеобхватно преживяване с голямо историческо значение. "
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар