„Modigliani-Picasso: The Primitivist Revolution“ ще съвпадне със стогодишнината на Модилиани през есента на 2020 г. и представя двамата художници като приятели пътешественици по отделните пътеки в авангардното движение.
„Изложбата отразява ролята на Модилиани във връзка с нещо, което е било изобретено през 1905-1910 и което се нарича примитивизъм“, казва Марк Рестелини, френският експерт по Модилиани, който организира изложбата. Рестелини е учен, който е водил битката за разкриването на фалшификатите на Модилиани и е основател на вече затворената парижка „Пинакотека“. Той също така е автор на нов каталог-резоне на Модилиани, който се очаква да бъде публикуван следващата година.
Виенската изложба ще погледне отвъд бохемската митология на художника. Рестелини разказва: „Двамата художници, които са най-свързани с примитивизма, са Пикасо с „Госпожиците от Авиньон“ и създаването на кубизма и Модилиани с кариатидните си фигури (женски статуи, служещи за подпора/украса на сграда) и изваяни глави.
„Да чуя, че Пикасо е повлиян от Модилиани, за мен беше голяма изненада“, споделя Рестелини. „Модилиани е бил млад и по-малко известен. Пикасо вече е бил на върха, създал е „Госпожиците от Авиньон“ (1907) и е бил богат. Но взаимоотношенията между двамата художници не са това, което си мислим. Това не са майсторът и ученика.“
Всъщност Рестилини смята, че Модилиани не харесва кубизма, който Пикасо е „изобретил чрез примитивизма“. И все пак в Париж през 1910 г. Модилиани се смята за авангарден художник и този период между 1908 и 1920 г., когато двамата художници са в един и същ град, гледат работата на другия и всеки носи собствената си визия за примитивизма може да наричем примитивистична революция .
Изложбата от около 100 творби ще включва и произведения от Матис и Бранкузи – „ансамбъл от художници, които са работили върху това понятие за примитивизма“, казва Рестелини. „Всички те го изоставят по-късно, освен Модилиани, който до остатъка от живота си следва идеята за маската, за лицето без очи и препратките към примитивни фигури.“
Днес терминът „примитивизъм“ е натоварен с политически конфликти, които със сигурност ще се появят във Виена. И все пак Рестелини проследява произхода на изложените творби до разкошна и противоречива изложба организирана от Уилям Рубин в музея за модерноно изкуство в Ню Йорк през 1984 г. („Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern“) „Ако преосмислим примитивизма през очите на Пикасо и Модилани, можем да открием неща, които Рубин никога не е открил там. Имаме две фигури, които ще получат цялостно преразглеждане.“
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар