Бейкън и Джакомети се срещат за първи път в началото на 60-те години и се сприятеляват за години напред. Най-вероятно те са били събрани от британската художничка Изабел Росторн, която от известно време е любовницата на Джакомети и е позирала за двамата. Бейкън я използва като модел в живописта, а Джакомети - в скулптурата.
Темата за двойна изложба изниква през 2015 г. на венецианското биенале по време на разговор между Улф Кюстер, уредник на фонд Бейлер, с Катрин Грение, директор на фонд „Джакомети“ в Париж, и близък приятел на Бейкън в продължение на 30 години - британският изкуствовед Майкъл Пепет. Въпреки, че музеят фонд Бейлер притежава отлични творби на Бейкън и Джакомети (основателят на фонда Ернст Бейелер лично се е познавал и с двамата) и отдавна ги излага заедно, и тримата се чудели защо досега изкуствоведите от нито една художествена институция не са имали идеята да се направи такава сравнителна изложба. Междувременно паралелите в произведенията на тези двама художници са очевидни, веднага след като се окажат един до друг. И двамата са се смятали за „реалисти“, работейки най-вече с човешка фигура, затворена в пространство конструкция / клетка, двуизмерни при Бейкън, триизмерни при Джакомети. И двамата са се интересували от предаването на движението в живописта и скулптурата, а също са имали силен интерес към темата, към която са се връщали постоянно - любов и насилие.
В същото време тяхното съседство разкрива удивителни контрасти. Джакомети е обсебен от сивия цвят, Бейкън е емоционално зареден с цветна палитра. Бейкън „измива“ лицата на моделите си, като по този начин прехвърля целия израз върху тялото, Джакомети намалява физическото присъствие. Психологическата травма причинена от Втората световна война, също извиква в тях различни реакции. „И двамата прекрачват границите на традиционната естетика, Бейкън засилва изразяването, а Джакомети се насочва по пътя на деструкцията“, - казва Кюстер.
За изложбата, кураторите са избрали около 100 произведения на двамата художници от фонд Бейлер и частни колекции, както и от чикагския институт по изкуство, музеят за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк, културния център Помпиду и фонд „Джакомети“ в Париж, от където повечето от скулптурите на Джакомети не са се появявали в други изложби по-рано.
Изложбата ще се проведе до 2 септември.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар