Изложбата, която следва неуспешните опити на берлинските държавни музеи да донесат колекцията на Tmoca от западни произведения и иранско изкуство в Германия, се организира от холандския архитект и куратор Матиж Висер, който работи в продължение на две години, експозицията също е отлагана многократно, но е отделно начинание, казва Висер и тя няма да пътува.
Кураторът казва, че е помолен да организира изложба, тъй като музеят обновява своите складови помещения и провежда това, което нарича "съвременна археология", намирайки изгубени или забравени предмети в колекцията. Например, докато само две творби на Пикасо са били регистрирани доскоро, в колекцията вече има 12 известни творби, казва Висер, освен това е намерена и рисунка на Марсел Дюшан. Той очаква повече произведения да се появят, докато продължава да се подготвя за експозицията.
След като международните санкции постепенно биват премахнати през 2015 г., а отношенията на Иран със Запада се подобриха, Tmoca започна отново да показва западното си изкуство и оттогава арт любителите могат да видят творби както от местни, така и от международни художници като Парвиз Танаволи и белгийския концептуален артист Вим Делвоа. Три хиляди посетители се появиха за откриването на скорошната експозиция на британския скулптор Тони Крагг.
Новата предстояща изложба ще съчетае разнообразната колекция от исторически артефакти на Тmоcа с произведения на изкуството, включително наскоро придобити от художници като Гюнтер Уекер, Бертран Лавиер и Крагг, които даряват свои творби на колекцията след самостоятелните си изложби. Tmoca получава подаръци и от местни колекционери, както и дарения, направени директно от художници, а работата на млади ирански художници ще бъде представена заедно с западното изкуство. Висер посещава ателиета на местни автори, а арт-художествената общност в Техеран консултира и сътрудничи при избора. Той казва, че няма да има външна цензура за избора му на произведения, въпреки че добавя, че "не се интересува от провокация" и няма намерение да показва голи модели като „Габриел с отворена блуза“ на Реноар (1907 г.) която е забранена за показ в Иран. В колекцията има и мъжка гола фигура от Франсис Бейкън, която не е в списъка му. "Има и други творби на Франсис Бейкън - не е необходимо да показвам такива, които са предизвикателни", казва той. Висер също така не планира да показва политически произведения.
Докато експозицята цели да подчертае притежанията на музея, тъй като все повече и повече произведения са открити, това не е "най-доброто", нито пък се дава приоритет на западните произведения. "Не искам да бъда претенциозен и да се съсредоточа върху големи имена", казва Висер. "Искам да смесвам всичко, така че хората наистина да виждат нещо, което никога не са виждали."
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар