НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Ранен шедьовър на Рубенс се връща за първи път в къщата на художника в Антверпен (14.08.2018)
 Този септември, ранна живопис на Петер Паул Рубенс "Избиването на младенците" (около 1610 г.) се отправя към музея "Рубенсхуис" в Антверпен, където художникът живее и работи, за самостоятелно представяне (26 септември-април 2019 г.) по време на фестивала Антверпен Барок 2018. Работата е подарена през 2008 г. на Художествената галерия на Онтарио (AGO) в Торонто от колекционера Кен Томсън, който я купува през 2002 г. в Sotheby's, Лондон за 49,5 млн. паунда, тогава рекордна сума за картина на търг. Преди това творбата е погрешно приписана на сравнително неизвестния художник Ян ван ден Хокей през 18 век, когато е била в колекцията на княжеското семейство на Лихтенщайн и е припозната като Рубенс едва през 20-ти век.

Фокусираното представяне  е "хубав предшественик" на "Ранната кариера на Петер Пол Рубенс", голяма изложба, организирана съвместно от музеите за изящни изкуства в Сан Франциско, където ще бъде показана от 6 април до 8 септември 2019 г. и Художествената галерия на Онтарио, където трябва да пътува през октомври. Големите представяния "не винаги дават възможност да спрете само около една картина", казва кураторът на европейско изкуство в Онтарио, Саша Суда.

Виждайки "Избиването на младенците" в ателието на художника, картина която след продажбата си никога не се завръща там, "можем да си представим с неверие, че той рисува, в относително малкото пространство за толкова кратък период от време ... Той установява това, което е може би най-продуктивното художествено студио на всички времена до този момент в това пространство", казва Суда.

Тази динамична, широкомащабна творба, изобразяваща библейска история, е направена малко след завръщането на Рубенс в Антверпен след осем години в Италия. Това е решаваща демонстрация на "алхимична среща" между това, което художникът научава там - "невероятно уважение" към скулптурата, човешкото тяло и "драмата и насладата от светлината и контраста" в работите на Караваджо - и северните и фламандските традиции, наситени цветове и прецизни четки, казва Суда. "За мен има особена динамика в израза, която идва от този вид алхимия, което прави ранната му работа да се чувства така, сякаш е изпълнена с напрежение".

По време на представянето в Антверпен "се надяваме да продължим да изследваме изпълнението и мястото, откъдето идва картината", което "ще действа като катализатор за по-нататъшно проучване на творчеството на Рубенс", казва директорът на "Рубенсхуис" Бенджамин ван Бенден. Музеят и прилежащият му изследователски институт планират да проведат симпозиум посветен на платното, през следващия март. Картината също ще бъде подложена на изследване в Антверпен. Няма планове за реставрационни работи, тъй като е в "удивително" добро състояние и в миналото е имало нужда от много малка реставрация, казва Суда. "Няма никакво съмнение, че е имало някакво благоприлично пренебрежение", когато е скрита на склад в Лихтенщайн в продължение на много години, казва тя. Защо шедьовърът е пренебрегнат? "Това е трудна картина по отношение на нейния предмет и на непосредствеността на начина, по който той го изобразява", казва Суда, а лихтенщайнците са били известни с липсата на толерантност към насилствени произведения. "Когато гледате сцени на кланета направени преди Рубенс, те са доста по-хореографски и естетически чувствителни, той просто разрушава това очакване - и създава нещо, което е толкова висцерално, че не можеш да се отвърнеш от него."

Това "крайно насилие" е логично, когато мислите за живота в тогавашната испанска Холандия по време на контрареформацията, казва кураторът. Рубенс прави работата по време на Дванадесетгодишното примирие, отдръпване от насилието и Суда смята, че такива картини са "демонстрации, че историята се повтаря". С проблеми като миграцията и "упадъка на човешкото достойнство днес" тя казва, "тази картина е наистина важна за мен".
Петер Паул Рубенс
Петер Паул Рубенс "Избиването на младенците" (около 1610 г.)
.
.
.
.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!