Франсиско де Гоя и Лусиентес редом с Ел Греко, Веласкес и Пикасо заема челно място сред най-известните фигури в историята на испанското и световното изкуство. Почитан е като един от най-големите художници на всички времена и е считан сред най-големите революционери и художници на човечеството.
Изложбата „Гоя в черно и бяло“, от 7 октомври 2018 г. до 6 януари 2019 г., ще представи над 85 графики на Гоя в тексаския Музей за изкуство Кимбъл – едни от най-хубавите произведения на хартия, изтеглени от колекциите на Музея за изящни изкуства в Бостън – музей, известен с богатата си и многообразна колекция в областта на графичните изкуства.
Гоя стартира като художник, който следва и се възхищава в ранния си период от лекотата на модния, лекия и деликатен стил рококо. Като майстор портретист постига слава, но успоредно започва да работи живописни композиции с неподозирана психологическа наситеност. В по-късните си години свободният му начин на живописване и начин на композиране са вдъхновение за романтичните майстори във Франция, които предават възхищението си от Гоя и на следващото поколение - от художници като Мане и Дега.
В съчетание с усилията си в живописта, Гоя е усърден и упорит график. Първите му опити за офорт включват копия на шедьоврите на Веласкес, които той започва да разпространява в края на 70-те години на 18 век. Около 20 години по-късно Гоя гравира и публикува (1799) своята серия Капричос - поредица от 80 отпечатъка, които сатиризират социалните нрави на неговото време. Включена в тази група е една от най-известните творби на испанеца: Сънят на разума, създава чудовища. Неговите „Бедствия от войната“, показват бедствията на войната и последиците от нея.
Графичните творби на художника са останали почти неизвестни за публиката, поради подривната си тематика, цензурата и опасността от действията на инквизицията, повечето му серии не се издават до 1860-те. Последните осъществени отпечатъци от Гоя са известни като "Биковете на Бордо" и отбелязат дръзкото завръщане към областта на литографията в края на живота му.
Музеят за изящни изкуства, Бостън, всъщност притежава повече от хиляда произведения на хартия от Гоя, съставляващи една от най-известните колекции в света на неговото графично изкуство. „Гоя в черно и бяло“ се възползва напълно от това богатство, като изследва еволюцията на художественото графично произведение във всички негови етапи. Значението на черно-бялото ще бъде показано из цялата изложба - не само буквално, с черно мастило на бяла хартия, но също така и на фигуративно, както в противоположностите на нощта и деня, балансът между заплашителната сянка и надеждата светлина, въображението.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар