Картината от 1971г. - Tete d'Arlequin на Пикасо (Глава на арлекин) е открадната от галерия Kunsthal в Ротердам преди шест години в един от най-забележителните обири през последните години. Това е една от седемте картини, заедно с творби на Моне, Гоген, Матис и Лусиан Фройд, които изчезват от музея с учудваща скорост и лекота през нощта.
Двама румънци, Раду Догару и Еуген Дари, са осъдени на затвор в Букурещ през 2013 г., след като признаха своята роля в кражбите. Охраната - каза тогава инициатора на кражбата - "практически не съществуваше" и проникнахме "само с отвертка". Двамата успяват да пренесат картините в Румъния в калъфки за възглавници, преди да се опитат неуспешно да ги продадат. Майката на Догару, Олга първоначално каза, че е изгорила картините, за да помогне на сина си, но след това промени историята си. Експерти от холандския музей обаче казаха, че са открили пепел в кухненската печка, която съдържа останките от три маслени картини и части от рамки от 19 век.
Холандската писателка Мира Фетику написа роман за обира и именно тя заедно с журналиста Франк Вестерман „откриват картината на Пикасо“ в гора в Румъния, миналата седмица, след като й изпращат анонимно писмо с указания къде е скрито платното. Двамата го намират увито в пластмаса, под камък в подножието на едно дърво. Картината е връчена на холандското посолство в Букурещ и предстоше да бъде разгледана от експерти, но в неделя Фетику получава имейл, който обяснява, че всичко е измама.
Извършителите са Барт Бейли и Ив Деграйс, основатели на базираната в Антверпен театрална група BERLIN. В изявление на своя уебсайт те казват, че акцията е част от представление, наречено True Copy, за живота на плодотворния холандски фалшификатор Геерт Ян Янсен. Те казват, че "това не е пи ар“, а съществена част от театралното представление, което миналата седмица се състоя в Антверпен.
"Идеята е да се обърне внимание на редица възпалени точки в изкуството. BERLIN неизменно свързва специални лични истории - като тази на Геерт Ян Янсен - с универсални теми, като реалноста често се простира отвъд измислицата".
Групата заравя фалшивата картина на 31 октомври и изпраща шест анонимни писма, три до румънски адреси и три седмици по-късно на холандски адреси като резервен план.
"След това решихме, че холандските контакти ще уведомят румънските или нидерландските власти. Г-жа Фетику и г-н Вестерман обаче се качват на самолета до Румъния и резултатът е известен. Бяхме изненадани от скоростта, с която откритието достигна до пресата, дори преди да е потвърдена автентичността на произведението.
Целта беше да покажем как Пикасо може да бъде върнат обратно в колекцията, от която е откраднат през 2012 г. "Никога не сме предполагали, че това ще бъде лесно, но искахме да разберем в кой момент от процеса нещата ще се провалят, с кого и защо. Работата е един от сюжетите на представлението, което като цяло се фокусира върху стойността на истината. Какво е реално и какво не е? "
Фетику каза, че се чувства "ядосана и тъжна". Вестърман успява да запази чувството си за хумор и пише на страницата си във Facebook, че той и Фетику "са се озовали в пиеса на Йожен Йонеску".
Събитията в Букурещ са най-новото в дългата поредица от лудории и измами в света на изкуството, но никой не е по-добър от Banksy, който наскоро организира една от най-дръзките си каскади. Той успя да скрие машина за рязане на документи в една от картините си, която бе продадена на търг в "Сотбис", като го активира мигове след като чукът удари.
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Добавете коментар