Годишнината е претекст за множество събития в цяла Европа, но това на френския музей е най- очакваното. Благодарение на крал Франсис I, който кани художника във Франция, в Лувър има пет от картините на майстора. Мона Лиза (1503 г.) не може да бъде преместенав друга зала, но кураторът на изложбата Винсент Делиевин възнамерява да покаже осем или девет картини - около половината от малкото оцеляло творчество на Леонардо.
Сред основните очаквания за заем е Спасителят на света (около 1500 г.), който Лувър иска от Абу Даби. Но дали спорната картина ще се появи, все още предстои да бъде потвърдено. Плановете на Лувъра Абу Даби да покажат творбата бяха отменени през септември миналата година; Оттогава музеят отказва да коментира, посочвайки, че работата принадлежи на Министерството на културата и туризма. Спекулира се (без никакви доказателства), че панелът може да е повреден или че Кристис, който е продал картината през 2017 г. за 450 млн. долара, все още не са получили пълното плащане.
Това обаче не е единственото главоболие за куратора на Лувър. На 28 февруари френският министър на културата Франк Рийстер пътува до Милано, за да обсъди италианските заеми за изложбата с неговия колега Алберто Бонисоли. След като италианското правителство първоначално заплаши да блокира заеми, Бонисоли призна, че е "готов да помогне на Франция". Френският министър напомни на Италия, че Лувърът е бил щедър в миналото – например с заемите на Милан Феронниер (1495-99) и Св. Йоан Кръстител (1513-16) за Миланското изложение 2015 г., освен това предстои също толкова мащабна експозиция планирана за годишнината от смъртта на Рафаел през 2020 г. в Рим.
Лувъра започна да иска заеми още през 2015 г. Те са предимно за рисунки и вече са осигурени от Венеция, Рим, Торино и Парма, включително "Ла Скаглипата" (глава на жена) (около 1508 г.) от Galeria Nazionale. Венеция се съгласи да отпусне няколко произведения, но очевидно е запазила позицията си за неприкосновеност на емблематичния Витрувиански човек (1490 г.).
Главното предизвикателство е във Флоренция, където директорът на Уфици - Ейке Шмид заплаши публично да подаде оставка, ако заемите от неговия музей бъдат предоставени. Освен Кръщението на Христос (около 1475 г.), което се приписва както на Верочио, така и на Леонардо, галерията притежава първата известна рисунка, подписана и датирана от художника, гледка към Арно и най-важното - Благовещение (около 1472 г.).
Други важни творби, които са били поискани са Беноа Мадона от Ермитажа (1478-80), но Лувъра остава предпазлив относно отговора. Поискани са и творби от Ватикана, Кралската колекция на Обединеното кралство, Музея на изкуствата в Виена и музеи в Германия. От съображения за сигурност, монументални композиции на дърво, като Дева на скалите (1491-1508 г.) в Националната галерия на Лондон, са изключени. Изложбата също така може да включва редица панели дело на ученици на Леонардо.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар