Създадени през последните години от живота на художника (между 1770 и 1783 г.), „главите“ с различни изражения на Франц Месершмит са сред най-оригиналните и загадъчни скулптури в барока. Понякога разглеждани като сатира върху обществото на своето време, от което Месершмит е дълбоко разочарован, няколко скорошни проучвания - споменати от Белведере по повод на изложбата - предполагат, че художникът може да е страдал от дистония и че преувеличените изражения на неговите произведения са неговите неволни мускулни спазми. Във всеки случай, необичайната изразителност на тези глави ги прави сред най-популярните скулптурни произведения днес, както сред широката публика, така и сред съвременните художници.
Сред съвременните художници, които са били очаровани от „персонажите“ на Месершмит, е и британският художник Марк Куин (Лондон, р. 1964 г.), днес най-известен със своите мащабни скулптури, обикновено замислени за външна инсталация, като неговия Сфинкс, базиран на супермоделът Кейт Мос или неговата скорошна, противоречива A Surge of Power (Jen Reid) 2020. В началото на 90-те години Куин създава серия от осем скулптурни автопортрета, до голяма степен вдъхновени от скулптурата на Месершмит „Силна миризма“, изложена в Музея Виктория и Албърт в Лондон.
Тази серия, известна като Emotional Detox, е създадена през период, когато художникът е в процес на възстановяване от пристрастяването си към алкохола и отразява ефектите от абстиненцията върху тялото и ума. Следователно съпоставянето с творбите на Месершмит (които, също са свидетелство от първо лице за физическите трудности изпитани твореца) е особено обогатяващо. Белведере, който има най-голямата колекция от „глави“ от Франц Месершмид, изглежда идеално място за тази среща.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар