„Артистичният директор на EMST Катерина Грегос е развълнувана. Нейното идване в институцията беше важен фактор за мен. Музеят трябваше да преодолее много препятствия, за да се изправи на краката си и вярвам, че всичко ще се получи“, казва колекционерът. Значителна част от творбите, създадени от гръцки художници, бяха включени в подаръка на EMST. Това е най-забележителният подарък в цялата 20-годишна история на музея, както по обем, така и по значимост на творбите.
„Ние сме във връзка с Тейт от дълго време. Обсъждах перспективата за подаръка още с бившия директор Никълъс Серота.", казва Даскалопулос. Освен това колекционерът е в настоятелството на Чикагския музей за модерно изкуство и заема длъжността вицепрезидент на съвета на попечителите на фондация "Соломон Р. Гугенхайм".
Даскалопулос започва да колекционира изкуство през 1994 г. и става известен с придобиването на големи скулптури и инсталации. Неговата колекция от 500 произведения включва творби на художници като Матю Барни, Луиз Буржоа, Линда Банглис, Стив Маккуин, Сара Лукас, Кики Смит и Мона Хатум. Как ще бъдат разпределени творбите? „Аз и моят екип решихме: това е хармонична колекция, но не може да отиде на едно място, твърде голяма е, твърде тежка за един музей, дори с мащабите на Тейт. Ако искаме тя да бъде достъпна за възможно най-широка публика, трябва да разгледаме различни музеи.”
Колекцията бе разделена на три части. „След това проверихме какво вече има в тези музеи, за да няма дублиране. И тогава просто оставихме избора на всеки един от музеите, като им казахме: „Бихме искали да ви дарим тази селекция, но ако по някаква причина не искате да приемете някоя от творбите, просто ни кажете.“ Имаше много малко случаи, когато някои произведения не бяха взети. Всички са щастливи и никой не ревнува”, добавя Даскалопулос.
За подхода си към колекционерството той казва: „Едно произведение на изкуството няма смисъл, ако не взаимодейства с някого; когато е в кутия, то просто не съществува. Тук аз съм само посредник. Темата, която винаги ми е била особено близка, е възхищението от човешката природа, стремежът на човек да успее, да твори, да остави следа... Това е ядрото, от което се ръководех при избора или отхвърлянето на произведения “, казва филантропът.
В допълнение към прехвърлянето на колекцията, ще бъде създадена международна мрежа от куратори, включваща една нова позиция в Тейт и друга в Америка, споделена между музеите в Ню Йорк и Чикаго. На въпроса защо Даскалопулос няма да отвори собствен музей, той отговаря: „Като прехвърлям произведения на институции, които ги разбират, могат да поддържат физическата им безопасност и диалога помежду им, аз им осигурявам бъдеще“.
Подаръкът представлява голяма част от колекцията му, но някои от творбите все пак остават с него за „финансово планиране и начин на живот“ („Обичам да живея с някои от нещата“). Димитрис Даскалопулос твърди, че не претендира за никакви данъчни кредити за подаръка. Натрупал богатството си в хранителната индустрия, той е и основател на инвестиционна компания. През 2013 г. основава фондация Neon в Атина, която подкрепя съвременното изкуство.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар