И все пак всяка година от 1998 г. насам на съвременен художник е възлагано да направи дизайн за предпазната завеса, която около 600 000 оперни зрители гледат преди представления и по време на антрактите през целия сезон - за осем или девет месеца. Повече от две дузини художници са проектирали изображения от 176 квадратни метра за операта и са създали предпазни завеси, които не приличат на това, което почитателите на операта могат да видят другаде.
Кара Уокър, която беше избраният художник през 1998 г., достави завеса, включваща характерните за нея силуети на афроамерикански фигури. Джеф Кунс украси своята с играчки маймуни и анимационни герои. Уелският концептуален художник, скулптор и режисьор Серит Уин Еванс „почерпи“ публиката с кратък текст (на немски), който приканва оперните артисти да си „представят ситуация, в която по всяка вероятност никога не са попадали“. Текстът започваше така: „Позволете си да се отнесете от това, което четете точно в този момент, в друга ситуация, друг начин на действие в историческите и психическите географии, в които събитието на вашето собствено четене се случва тук и сега.“
Този сезон родената в Китай мултимедиен артист Цао Фей показва женски аватар - дистопична, бледобяла глава, толкова внушителна, че са поставени знаци из цялата опера, за да предупреждават зрителите за нейното присъствие.
Поредицата „Предпазна завеса“ стартира от Museum in Progress, организация с нестопанска цел, създадена през 1990 г. от австрийска двойка: куратора Катрин Меснер и художника и куратор Йозеф Ортнер. Тяхната мисия е да покажат съвременното изкуство на неочаквани места пред публика, която иначе не би могла да се ангажира с него. През повече от три десетилетия Museum in Progress показва съвременно изкуство на страниците на вестници и списания, по телевизията, на билбордове и фасади на сгради, както и в зали за концерти и представления.
Съвременните предпазни завеси не са просто декоративни: те се поставят върху тъмно минало. Тази завеса е проектирана от Рудолф Херман Айзенменгер, художник, образован във Виена, който постига огромен успех по време на Втората Световна война. Той се присъединява към нацистката партия през 1933 г.; изработва стенописи за кметството на Виена, показващи млади нацистки привърженици в кафяви ризи, развяващи знамена със свастика; и е удостоен с титлата професор от самия Адолф Хитлер.
Въпреки проблемната си история, оригиналната защитна завеса, която все още може да се види извън сезона на операта, изглежда остава популярна сред някои австрийци. Всеки път, когато Виенската държавна опера се сдобие с нов директор, той получава „много и много писма, които се опитват да го убедят“ да спре проекта за съвременно изкуство. През 2010 г. крайнодесен политик дори повдигна въпроса в парламента.
Финансирането на проекта струва 80 000 евро годишно, скромна сума по стандартите на западното културно набиране на средства. И все пак Museum in Progress все още имат затруднения с набирането на пари всяка година, тъй като в Австрия индивидуалната и корпоративната културна филантропия не са много развити.
Все пак съвременният проект „Предпазна завеса“ въпреки това успя да продължи вече 24 години, тъй като се харесва като цяло и всяка година дизайнът получава широко отразяване в новините в Австрия.
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Добавете коментар