На 3 март полицията на Онтарио обяви, че тяхното разследване на група фалшификати от произведения на известния художник Норвал Морисо е разкрило „най-голямата измама с изкуство в световната история“.
Делото води до повдигане на обвинения срещу осем души - включително член на семейството на покойния художник - и изземването на повече от 1000 картини. Претъпният кръг за фалшификати разчита на принудителен детски труд в цехове на фабрики, както и на експлоатация на талантливи млади местни художници.
Морисо – новаторски художник, който оцелява след почти фатална болест като тийнейджър, за да продължи към международен успех, след като е „открит“ от Джак Полок, канадски собственик на галерия, който го представлява в продължение на много години – разбира за фалшификати на работите си на пазара, в годините преди смъртта му през 2007 г. Но документалният филм от 2019 г. на канадския режисьор Джейми Кастнер, "Няма фалшификати", привлече вниманието на широката общественост към проблема.
Отправната точка на филма е съдебно дело, започнато от музиканта Кевин Хърн от канадската група Barenaked Ladies срещу базираната в Торонто галерия Maslak McLeod за продажбата на предполагаем фалшификат на картина на Морисо. Той продължава да разкрива групата измамници занимаващи се с изкуство, базирани в Тъндър Бей - където художникът е живял и работил в продължение на десетилетия - и предполага, че може да има до десет пъти повече фалшиви произведения на Морисо на пазара, отколкото автентични творби.
За филма се смята, че е помогнал на делото на Хърн, което първоначално беше отхвърлено от съдилищата с основание, че той не може да докаже, че картината му е фалшива. Апелативният съд на Онтарио отмени първото решение и присъди на Хърн 60 000 канадски долара (около $44 000). Полицията в Онтарио също призна, че филмът е вдъхновил разследването.
Кастнер заяви, че броят на гледанията онлайн на филма е скочил след обявяването на 3 март и че в момента е в съдебна битка с полицията в Онтарио, която иска да изземе материали от неговия филм като доказателство по тяхното разследване.
Кастнер казва, че има „най-малко още 3000 фалшификата“, но и че „огромна част от тези оспорвани произведения“, особено тези в стила на неговата серия с черни сухи четки, „са лесни за идентифициране – с подпис на гърба на английски". Художникът винаги е подписвал името си на оджибве като „Медна мълниеносна птица“ отпред на творбите си.
Кори Дингъл, който управлява имението на Морисо, казва, че „щетите върху художественото наследство на Морисо имат ефект върху целия канадски пазар на изкуство“. Други спекулират, че скандалът с престъпната групировка всъщност може да повиши обществената осведоменост и пазарната стойност на работата на художника.
Смятан за основател на училището по изкуства Woodlands, което се основава на традиционната местна космология и наречен „Пикасо на Севера“ от Марк Шагал, Морисо създава произведения, които говорят за културното и политическо напрежение между традициите на местното население и заселниците. Но също така празнува плавността, както културна, така и сексуална. (Морисо е бил бисексуален и е рисувал много еротични образи.) По-късните творби на художника включват съвременни идиоми, проправяйки пътя за художници като Лорънс Пол Юксвелуптун, който слива местната космология със сюрреализма.
Произведението на Морисо „Индианецът Исус Христос“ (1974), съчетаващо местната религиозна символика с витражна иконография, получава широко признание в документалния филм на Националния филмов борд от 1974 г. „Парадоксът на Норвал Морисо“.
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Добавете коментар