Кралската академия на изкуствата в Лондон трябваше да открие първата голяма ретроспектива на нейните творби в Обединеното кралство през септември 2020 г., но тя беше отложена поради Covid-19. „Използвахме следващите години, за да започнем отново от нулата“, казва кураторът на изложбата Андреа Тарсия. „Марина беше щедра в разработването на не една, а две изложби с нас.“
Обхващайки 50-годишната кариера на художничката, която е родена в Белград през 1946 г., дългоочакваното проучване ще очертае нейната практика чрез снимки, видеоклипове, обекти и инсталации, както и четири от нейните новаторски изпълнения. Посетителите могат да очакват с нетърпение повторенията на Imponderabilia (1977), в който Абрамович и нейният бивш партньор и сътрудник, покойният германски пърформанс артист Улай, стоят голи в тесен вход, принуждавайки посетителите да се притискат между тях и да избират срещу кого да се изправят за да преминат. Изложбата ще завърши с повторение на Къщата с изглед към океана (2002), интензивна продължителна работа, в която художникът живее в три специално построени единици в галерията на Шон Кели в Ню Йорк в продължение на 12 дни.
Въпреки че изложбата е разработена в тясно сътрудничество с Абрамович, точното естество на нейното участие на живо предстои да бъде определено. Това, което знаем, е, че изпълненията ще бъдат възпроизведени от други. „Това е вълнуващ елемент от изложбата и е процес, който се развива в продължение на много месеци“, казва Тарсия. „Започна с поредица от прослушвания, от които избрахме около 40 изгряващи артисти, които са преминали период на обучение по метода на Марина Абрамович, който се състои от серия от упражнения, замислени от Марина в традицията на артисти като Тадеуш Кантор или експериментални театрални режисьори като Йежи Гротовски.
Тарсия вярва, че причината Абрамович да е един от най-вълнуващите съвременни художници в света се дължи на нейното „безстрашие“, „преоткриване“ и „щедрост“. „Безстрашие не само от гледна точка на изискванията, които е поставила пред себе си с работата си, но и защото е проправила собствения си път“, казва Тарсия – път на умствена и телесна издръжливост, постлан с ежедневни действия. Друга индикация за нейния успех е, че Абрамович ще бъде първата жена, която ще заеме всички главни галерии на Кралската академия.
• Марина Абрамович, Кралска академия на изкуствата, Лондон, 23 септември-1 януари 2024 г
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар