Седмица след края на неговият основен конкурент - панаира за съвременно изкуство Frieze London, Art Basel в Париж (от 18 до 20 октомври) започна, регистрирайки добри продажби още на предварителния оглед за ВИП гости.
Третото издание на Art Basel Paris без съмнение е сензация дори само заради мястото - Grand Palais, архитектурното бижу, построено преди 124 години за Световното изложение от 1900 г. След тригодишно обновяване преди Летните олимпийски игри през 2024 г., мястото никога не е изглеждало по-добре, особено по време на необичайно топлия ВИП ден в сряда.
Grand Palais беше дългогодишният дом на родения във Франция панаир FIAC, преди Art Basel да спечели на търг октомврийските дати на FIAC през 2022 г.
Малко след обяд в сряда, галерия Pace споделиха пред Artnews, че са разпродали щанда си, но не разкриха цени. Презентацията, озаглавена „Mystic Sugar“, е курирана от полската художничка Паулина Оловска и включва творби на Кики Смит, Лукас Самарас, Луиз Невелсън и самата Оловска, всички от които изследват теми свързани с мистицизъм и магьосничество. (Задната стая на щанда е заета с произведения на Лий Уфан, Агнес Пелтън, Макс Ернст, Леонор Фини и Александър Калдер; представител на галерията каза пред ARTnews, че картината на Уфан от 2024 г. „Отговор“ също е продадена.)
Въпреки че Гагосян също запазиха поверителност по отношение на цените, галерията обяви в прессъобщение, че е продала творби на Пабло Пикасо и Том Веселман, както и Untitled (2024) на Джейд Фадоютими и White Opera Gloves (2024) на Амоако Боафо.
В Hauser & Wirth все още непродадени, но несъмнено най-големи акценти на изложението са картината на Казимир Малевич от 1915 г. „Супрематизъм, 18-та конструкция“, която за последен път беше продадена в Sotheby's през 2015 г. за 33,6 милиона долара, и „Паяк“ на Луиз Буржоа, оценена за около 20 милиона долара. До края на ВИП деня обаче галерията бе заменила на щанда над дузина творби, включително работа от 2024 г. на Марк Брадфорд за 3,5 милиона долара, работа на Буржоа на хартия за 2 милиона долара и скулптура от Барбара Чейс-Рибуд за 2,2 милиона долара.
Галерия Дейвид Цвирнер съобщи, че е продала 11 творби в първия ден, като най-високата цена е била за картина от 2014 г. на Виктор Ман, който се присъедини към списъка автори представяни от галерията през октомври, за 1,2 милиона евро. От осемте творби, които намериха купувачи в щанда на галерия White Cube най-скъпа бе картината Insile на Джули Мехрету от 2013 г. за 9,5 милиона долара, като част от нововъведената програма за вторичен пазар - Salon. Картина на Алис Нийл беше продадена за 1,2 милиона долара с любезното съдействие на базираната в Брюксел галерия Xavier Hufkens, докато Лисън продаде три творби на Олга де Амарал, която е обект на голяма изложба-ретроспекция във Fondation Cartier, на частни колекции в САЩ на стойност от 300 000 долара до 800 000 долара.
ВИП откриването със сигурност беше оживено през целия ден, с редица известни колекционери от САЩ, както и директори и куратори на музеи като Макс Холейн и Дейвид Бреслин (от Met), Наоми Бекуит (Гугенхайм), Клара Ким (MOCA Лос Анджелис), Майкъл Гован (LACMA), Джампаоло Бианкони и Джеймс Рондо (Институт по изкуствата в Чикаго) и Лиза Филипс и Масомилиано Джиони (Нов музей). Няколко знаменитости, а именно Натали Портман и Оуен Уилсън, допълниха тълпата.
„Париж е място за събиране“, каза Мери Сабатино, вицепрезидент и партньор на Galerie Lelong & Co., пред ARTnews, отбелязвайки, че работното време на панаира е било изключително активно. „Хубаво е да се върна. Grand Palais е вълшебен - окъпан си в светлина и история на изкуството. [Art Basel Paris] е по-исторически от Маями и по-актуален и разнообразен от Базел. Париж има своя собствена енергия и идентичност.
Едно от най-важните местни художествени движения във Франция, сюрреализмът, празнува своята стогодишнина тази година с изложби по целия свят, които отбелязват повода, включително в Центъра Помпиду. Масивният модерен и съвременен музей в момента показва „Сюрреализъм“, експозиция, състояща се от близо 600 творби, която може да се види до януари. Тази изложба е инициирана, за да отпразнува 100 години от публикуването на сюрреалистичния манифест на френския писател Андре Бретон и започва като пътуващ заем на 30 произведения на изкуството от постоянната колекция на Помпиду, които пътуваха по света. След това се завърна във френската столица, но още по-мащабна.
Много галерии на панаира схванаха намека. Италианската Tornabuoni Art има две метафизични картини от 60-те години на миналия век на Джорджо де Кирико, често наричан кръстник на сюрреализма, на своя щанд. Докато итерациите на де Кирико от 30-те години на тази поредица се продават за няколко милиона, тези две произведения от края на кариерата му са на цена в скромния диапазон от 1 до 1,5 милиона евро.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Двоен портрет на Рубенс и Ван Дайк, открит 45 години след кражба
Добавете коментар