НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Доротея Соколова: Подписвам се пълното си име под всяка експертиза (11.08.2010)
Един от най-сериозно засегнатите хора в статията на Лаврен Петров за „ментетата на Цанко Лавренов” е лицето Д.С. , наречена в материала „Д.С., пишеща сертификати за много съмнителни картини.” След тази квалификация Лаврен добавя: „Чудя се, докога ръководството на НХГ ще търпи подобни лица да уронват престижа на институцията?” Тя е обвинена и за издаването на сертификати на няколко картини, за които Лаврен Петров твърди, че са фалшиви. Една от тях, „Рилският манастир”, участва в изложбата на www.artprice.bg Фалшификати и Оригинали, която се открива в края на септември в София. Тя влиза в експозицията като спорна работа, за която наследници и експерти са на различно мнение. www.artprice.bg ще се опита да намери достатъчно факти за създаването на тази картина. /Един от аргументите на Лаврен Петров е, че „Рилският манастир” е датирана 1928, а Цанко Лавренов отива за първи път на самия манастир през 1932.
Другата творба, „Цветя и плодове”, също със сертификат от Д.С. е обявена от доц. Ружа Маринска за менте поради презумпцията, че през 1934, когато е датирана работата, в България не са били познати нарисуваните цветя – фрезии. Вече публикувахме становището на БАН по този повод. Сега публикуваме и отговора на Д.С, която, разбира се, е изкуствоведът от НХГ Доротея Соколова:
Аз съм Д.С., старата познайница на Лаврен Петров, обаче се съмнявам, че ако ме срещне на улицата ще ме разпознае. И не съм работила с него (ако бях, щях да му пооправя поне терминологията, за стиловия и сравнителния анализ, както и за начините на издирване на факти се изисква друга подготовка, опит и търпение, както и умения те да се анализират и интерпретират). И по принцип работя с оригинални художествени произведения, а не със собственици или приносители, като също така е без значение дали те са ми симпатични или не. Относно експертизите, които съм направила нямам съмнения и каквото съм имала да кажа, съм го написала и съм се подписала с цялото си име (не използвам инициали). Зад него стои целият ми професионален живот, т.е. освен другото като публикации или изложби означава хиляди обработени художествени произведения (държавни) и може би стотици – частни (изглежда Лаврен не е наясно какво правят музейните уредници, но пък е готов да уволнява и назначава).
Наистина натюрмортът с фрезии не е отлкова добър, колкото този от Националната галерия - затова и не е в Националната галерия.
Една вметка: Същото се отнася и за “Стария Пловдив” от Националната галерия и късната реплика, на която беше посветен предишния скандал на Лаврен и за която повечето хора не разбраха, че не е известната картина от НХГ (откупена през 1938 от ОХИ) а късна нейна реплика.
Но да се върнем към „Цветя и плодове”. Не разбирах за какаво са ми донесли този натюрморт – една ясна и чиста стара работа – докато не ме осведомиха, че имало проблем с истинските цветя, което в крайна сметка е въпрос на елементарна справка.
Относно преценката, че късният “Родопски пейзаж” изглежда по-добре на репродукция, отколокото в оригинал съм на точно противоположното мнение.
Относно годините, в които Цанко Лавренов работи в Рилския манастир и особеностите на ранния му стил препоръчвам на младежа да прехвърли сведенията, включително спомените на дядо си.
Всъщност основният аргумент на Лаврен Петров да оспорва експертизите е обстоятелството, че е внук на големия художник. Това обаче не винаги е достатъчно. А и моите експертизи няма как да задължават когото и да било или да формират цените.
И накрая – за копията и фалшификатите. Чак пък да “заливат пазара” е несериозно да се каже, но съществуването им като неизменни съпътстващи явления на всеки развит художествен пазар от времето на Древния Рим та до днес е свидетелство за наличието му. Е, това все пак е една добра новина. Освен това, в частност, наличието на фалшификати развива художествената експертиза. А който се страхува от ментета да си намери друго, по-малко опасно занимание.
11 Август 2010 г.
ДОРОТЕЯ СОКОЛОВА
Други новини от тази категория
Бащата на оптичното изкуство: Кой е Виктор Вазарели
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Посмъртната маска на Егон Шиле бе продадена за рекордна цена на търг. Ai-Da, хуманоидният робот художник също надмина очакванията
Испански художник изненада столичани със стенопис на тема "Витоша"
Бой Джордж дебютира със свои произведения на изкуството
Скандалният банан на Маурицио Кателан ще бъде продаден в Sotheby’s. Оценката е 1 милион долара
Коментари | 0 коментара
Добавете коментар
Добавете коментар
Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!