НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Противоречива изложба, свързана с Наполеон, ще бъде представена на 17 декември 2010г. в Германия (10.12.2010)
След дълги преговори и организационни формалности ще стане факт тематична изложба, носеща заглавието „Наполеон и Европа, мечта и травма” (Napoleon and Europe. Dream and Trauma). Тя ще се открие в Салона за изкуство и изложби (Kunst-und Ausstellungshalle) в Бон, Германия на 17 декември 2010г. и ще продължи до 25 април 2011г. Чрез 12 раздела в изложбата ще бъде представен образа на Наполен и Европа, така че за посетителя остава отворен въпроса гений ли е или чудовище в действителност. Експозицията е организирана под патронажа на федералния канцлер Ангела Меркел и френския президент Никола Саркози.
Галерията заема картини и произведения на изкуството от почти всички големи музеи в Европа, за да представи възможно най-цялостен образа на човека, който само за 16 години променя историята на Европа завинаги.  По време на неговото управление, живописта и скулптурата поемат в съвсем различна посока – в тази на политическата пропаганда, чрез произведенията на великите френски художници Енгър, Жак Луи Давид, Жерико, която има обаче и своите противници в лицето на Франциско Гоя и немските романтици. Изложбата си поставя за цел да представи ерата на Наполеон по различен начин, странящ от клишираните образи на гениален пълководец или блестящ политик , като се концентрира върху цялостната обстановка, представяйки войната, политиката, администрацията, кражбата на артефакти и произведения на изкуството, както и културния просперитет. И не случайно тя се състои именно в Германия.
В първата секция, наречена „Поколение Наполеон”, личността му се разглежда в контекста на „новия човек” в епохата след Френската революция.
Следва раздела наречен „Очарование и отвращение”, където са представени характерните костюми на Наполеон и доспехите на загиналите войници.
„Физично и символично раждане” раздел е инспириран от прочутата фраза на Наполеон, когато казва, че е бил роден, когато Франция умирала.
„Мечтата за велика империя” е раздел илюстриран с всички онези графични и цветни листове, правени от художниците на империята, изпратени на фронта като Теодор Жерико, Жан Антоан Фор и други, които документират смъртта на три милиона европейци.
Петия раздел е посветен на „Кръвта и секса – Европа, като семеен бизнес”, когато Наполеон поставя на най-ключовите постове своите роднини и сключва стратегически брак с Мария-Луиза Австрийска.
„Пространство, закон и религия” представя желанието на Наполеон да въведе стандартизация във всички сфери на живота – един закон, една армия и един език. Изобретява нови форми за контрол над пространството (пътните конструкции), времето (създава се пощата и семафора), тялото (военна повинност), и съзнанието (закон, религия, цензура).
„Обекти на желание” илюстрира желанието на Наполеон да превърне Париж в столицата на изкуството и науката, но чрез присвояване на произведения на изкуството и научни трудове от цяла Европа и колониалните страни.
„Имперски символи” представя Наполеон, като майстор на пропагандата който удостоверява своята власт чрез християнски, римски и монархистки инсигнии.
„Дуели” представя периода, когато е обявена война на стоките от Англия, по-късно и Русия, известна под названието „континентална система”.
„Нация-емоция” или окарикатуряването на Наполеон от всички нации в Европа, особено в Германия, Холандия и Англия, превръщайки го в „първия универсален обект на карикатурата”. „Символична и физическа смърт” – на 30 години, Наполеон става Първи консул, на 35 – император, на 46 е мъртъв. Въпреки, че живее шест години в изгнание на о. Св. Елена, неговата смърт настъпва когато изгубва битката при Ватерло.
Последният раздел разглеждащ противоречивото наследство на Наполеон, не само за Франция, но и за Европа е посветен на „Образа на „раздвоената” икона”. Цитат от Шатобриан, написан две десетилетия след смъртта на императора най-добре описва ситуацията: „Бонапарт не е вече истинският Бонапарт. Неговата фигура е превърната в легендарна от налудничавите прищевки на поети, войници и народните приказки. Това, което виждаме днес е Карл Велики или Александър Македонски. Героят от фантазиите ще се превърне в истинска индивидуалност, а останалите образи ще се изпарят”.
Всеки раздел в огромната експозиция е илюстриран с помощта на най-представителните произведения на изкуството и имена като Гоя, Търнър, Жерико, Жак-Луи Давид, Антоан Гро, Енгър, Антонио Канова и много други.
Уилиам Търнър
Уилиам Търнър "Битката при Ватерло" 1818г.
Антоан Гро
Антоан Гро "Генерал Бонапарт на моста Аркол" 1796г.
Антонио Канова. „Бонапарт като консул”
Антонио Канова. „Бонапарт като консул”
Теодор Жерико. Епизод от отстъплението на Наполеон от Русия”.
Теодор Жерико. Епизод от отстъплението на Наполеон от Русия”.
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!