На 5 април музеят „Орсе” в Париж ще представи изложбата „Мане, човекът, който създаде модерното изкуство”. Това е първата голяма изложба, посветена на Едуар Мане във Франция след 1983г. Експонираните произведения са най-вече от късния период от творчеството на художника. Те са по-малко известни, както за специалистите, така и за широката публика.
Едуар Мане е роден в Париж на 23 януари 1832 г. Мане избира да учи в едно от най-прочутите художествени ателиета по онова време - това на Тома Кутюр. Там Мане съвършено овладява живописните техники. След като напуска ателието, художникът предприема множество пътешествия из цяла Европа - Холандия, Германия, Австралия и Венеция. Той посещава музеи и изучава художественото наследство на старите майстори.
През 1859 г. Мане за първи път се представя в Салона с картината "Пиещият абсент". Картината незабавно е отхвърлена и е обявена за безнравствана и вулгарна. Само Йожен Дьолакроа по онова време застава зад младия художник.
През 1863г. художникът още повече разбунва духовете, показвайки своята картина „Закуска на тревата”. Мане пристъпва морала на деня, изобразявайки гола млада жена до двама облечени в рединготи господа в сцена на открито. Творбата бива обявена за пародия на класическото изкуство. Мане обяснява, че това всъщност са боговете и богините на нашето време и те са не по-малко достойни за нашето внимание от античните герои, пресъздавани от класическото изкуство. През 1865 г. художникът отново разклаща устоите на света на изкуството, този път със своята творба "Олимпия". Въоръжена стража пази картината от разярената тълпа, седем хиляди души влизат още първата сутрин в Салона на отхвърлените. Картината е истински шок за художествените среди на столицата на изкуството - Париж. Осъждат го, че използва смела и новаторска техника, за да осмее някои от най-великите творби на западното изкуство. Мане преоткрива за модерното изкуство жанра „голо тяло” с категорично позоваване на старите майстори. За художествената критика той е иконоборец, но по негово мнение той просто продължава да работи в духа на традицията, за чието отхвърляне е несправедливо обвиняван. Въпреки това, цели десетилетия скандалът витае около картините на Мане. Седем години след смъртта му „Олимпия” е откупена за френската нация чрез подписка, организирана от Моне. Седемнадесет години Лувърът отказва да изложи картината, докато през 1907 г. е пренесена там, отново с помощта на Моне и Климансо.
Приживе Едуар Мане така и не получава толкова жадуваното от него признание. В деня на погребението му, Едгар Дега възкликва: "Той бе по-голям, отколкото всички ние сме предполагали".
Изложбата „Мане, човекът, който създаде модерното изкуство” в музея „Орсе” в Париж ще продължи до 3 юли 2011г.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар