Един от най-известните скулптoри на нашето време Аниш Капур създаде уникална скулптурна инсталация за „Монумента” в Гран Пале, Париж. Той е четвъртия скулптор, на който се пада честта да създаде временно произведение за историческата сграда, където се е помещавало легендарното световно изложение от 1900 г.
„Левиатан” е вдъхновен от едноименния политически трактат от XVII век на философа Томас Хобс. В него „Левиатан”, библейското чудовище, за което се споменава в книгата на Йов (41:26), въплъщава властта на държавата над индивида. Идеята на Аниш Капур е да създаде единна структура, чието присъствие може да бъде сравнено с усещането, което архитектурата на внушителните катедрали има над човека.
Огромната инсталация е създадена от 18 тона PVC, които изпълват вътрешността на Гран Пале и приблизително заемат 13,500 кв. метра площ. Структурата е създадена от четири свързани сфери, които не са поддържани от метално скеле, а от въздух, който е изпомпван непрекъснато във вътрешността на инсталацията.
Един от проблемите, с които Аниш Капур се сблъсква при създаването на масивната структура, е естествената светлина, която прониква директно от стъкления покрив на Гран Пале. Самият той споделя: „Светлината е като убиец. Тя е по-силна вътре, отколкото е навън. Тя може да унищожи всичко. Това, което се опитах да направя, е да я преобърна”. За тази цел британският скулптор от индийски произход използва много тъмна „мембрана”. Резултатът от това е, че от входа на Гран Пале, зрителят попада в пространство, обляно в ярко червена светлина – любимия цвят на Капур. Вместо посетителят да разглежда инсталацията, той попада в нея, без да има представа как тя изглежда отвън. На пръв поглед екстериорът няма отношение към интериора, но в същото време те съществуват едновременно. Това е и идеята, която стои зад произведението, споделя скулпторът.
Въпреки че, Аниш Капур използва винаги най-новите технологии за създаването на своите произведения, осъществяването на тази скулптура е истинско предизвикателство за него. За да инсталира произведението, неговият екип е имал само една седмица на разположение, в която е трябвало да издигне скулптурата от първия път. Самият той е проектирал произведението до последната минута, уверявайки се, че няма да има гънки при ушиването. Компютърният софтуер, който проектира „Левиатан”, е създаден в Англия. PVC структурата е изработена в Германия, всичко е зашито в Италия, а чехи са инсталирали готовото произведение в Париж. Изработката на произведението възлиза на 3,000,000 млн. евро, платени от френското Министерство на културата, което организира ежегодно „Монумента”.
Аниш Капур посвещава своето произведение на Ай Уейуей (срещан и като Вейвей), който е в неизвестност, от както е задържан от китайските власти през април. Описвайки този акт като „варварски”, Капур се надява, че институциите трябва да направят по-мащабна кампания в полза на неговото освобождаване. „Може би всички музеи и галерии трябва да затворят врати за ден” споделя той.
Инсталацията „Левиатан” ще остане в Гран Пале за период от пет седмици и може да бъде видяна до 23-ти юни 2011г.
Посмъртната маска на Егон Шиле ще бъде продадена на търг в Лондон. Пак там картина от AI робот може да донесе повече от $120 000
В Art Basel Paris галериите отчитат силни продажби още в деня на откриването
Бавария придобива „Жена с цигулка“ на Пикасо от частна колекция
Пътеводител за viennacontemporary 2024 и арт събитията около него
Добавете коментар