Изложба в „The Morgan Library & Museum” в Ню Йорк ще проследи еволюцията на висшата мода през Средновековието чрез единствените свидетелства, които съществуват – цветните ръкописи. Експозицията ще бъде съсредоточена върху костюма от средновековна Франция и Нидерландия и ще отвори врати на 20-ти май.
Ще бъдат представени над 50 ръкописа, произхождащи от Северна Европа, както и четири реплики на костюми от ръкописи ще бъдат специално изработени за събитието. Изложбата покрива период от близо 200 години – до началото на Северния Ренесанс през 1515г. През този период модата и стилът се сменят много по-често, отколкото когато и да е било преди това. Социалният статус, културните влияния и политическата обстановка – Стогодишната война (1337–1453), както и окупацията на Париж от англичаните (през 1420-те) имат огромно влияние върху модата, като средновековните илюстратори много добре документират промяната във вкусовете. Облеклото по това време е символно натоварено и служи за идентификация на социалния и обществен статус.
Изложбата е разделена на осем части, които проследяват хронологично различните епохи и промените, които предизвикват смяната на модата. Първата от тях е озаглавена „Модна революция: 1330 – 50”. Това е времето, в което модата поема в нова посока, като облеклата стават по-прилепнали, както при мъжете, така и при жените. Това се дължи на напредването на шиваческия занаят, както и употребата на множество копчета.
Следващият раздел „Вталени мъжки ризи: 1350 – 90” ще представи развитието на модата по време на епидемията от чума и пораженията от Стогодишната война. По това време мъжкото облекло бива силно повлияно от военния костюм.
Третият раздел се нарича „Лукс по време на лудост: 1390 – 1420”. За разлика от предишния, този период е един от най-пищните, елегантни и луксозни в Средновековието. Модата процъфтява, въпреки лудостта на френския крал Шарл VI и непрекъсващата Стогодишна война. Мъжкият жакет и огромните ръкави са едни от отличителните белези.
Четвъртият период „Ужасяващите 20-те: 1420-те” представя модата по време на окупацията на френската столица от англичаните. Френските благородници напускат столицата и поръчките, свързани с изкуство спират. Надделява семплата дреха, лишена от декорация.
Петият раздел „Перчене от средата на века: 1430 – 60” е свидетел на края на Стогодишната война. Политическата стабилност носи със себе си и процъфтяване в модата. Мъжете все по-често носят дълги ризи – до глезена или коляното, препасани през кръста. Женското облекло е характерно със своето V-образно деколте, както и с шапките, които стават все по-екстравагантни.
Шестата секция е посветена на „Късна готика: 1460-те и 70-те”. Това е модата, с която се свързват и повечето ни представи за облеклото на Средновековието. Това се дължи на островърхите женски шапки, които продължават да растат във височина, като от върха им се спуска дълъг прозрачен воал.
Седмият раздел „Залезът на Средните векове: 1480 – 1515” представя периода на прехода от Средновековие към Ренесанс. Шарл VIII и Луи XII нахлуват в Италия, което довежда до нови културни контакти и влияния. Мъжкият костюм се променя драстично. Дългите, широки и пищни наметала вече са на мода.
Последният, осми раздел е посветен на „Утрото на Ренесанса: 1515 г. и след това”. Това е времето на крал Франсоа I и неговия интерес към италианското изкуство и култура.
Изложбата е придружена от богато илюстриран каталог от 464 страници. Книгата, както и изложбата са кулминация от тридесетгодишния труд на д-р Ане ван Бурен (Anne H. van Buren) и специалиста по изкуството на Северна Европа - Рогер С. Виек (Roger S.Wieck). Изложбата може да бъде видяна до 4-ти септември 2011 г.
Музеят на Ван Гог празнува 150 години импресионизъм в „Vive l’impressionnisme!“
Олафур Елиасон, „OPEN“ в Музея за съвременно изкуство, Лос Анджелис
ARTPRICE
Фондация Louis Vuitton кани в Червената работилница на Матис
Добавете коментар