Индия е държава с население от 1,2 милиарда души, като процентът на хората от средна и висока социална, и икономическа класа е нисък. Въпреки това, той непрестанно нараства. В момента се формира нова група от инвеститори с голям интерес към изкуството, които са готови да бъдат част от новия интернет базиран аукцион, който Индия пуска в сила - India Art Collective.
Този нов арт аукцион представя 41 галерии, 200 артиста и над 800 произведения на изкуството, измежду които творби на едни от най-известните индийски художници – М. Ф. Хюсеин и С. Х. Раза, Анита Дюб, както и световноизвестния скулптор от индийски произход – Аниш Капур. Техните произведения ще бъдат предложени на търг в периода 19 – 26 ноември, на сайта на новата платформа за изкуство - India Art Collective (IAC).
Но поради какви причини, изкуството продавано по интернет, е толкова проспериращо и обещаваща инвестиция? „Моделът е базиран на улеснението и достъпа до интернет в Индия”, казва Сапна Кар, съосновател и директор на IAC. Тази идея вече работи успешно за „Saffronart” – интернет аукцион, създаден от колекционерите Минал и Динеш Вазирани в Индия преди повече от десетилетие, и в момента се счита за един от най-успешните онлайн аукциони в света. Миналата година произведение на Арпита Синг „Wish Dream” беше продадено за $ 2,200,000. Този бизнес модел е толкова успешен, че е изучаван от Харвардския бизнес университет.
„Ние започнахме с идеята да слеем технологията с изкуството и да създадем онлайн продукт, който ще позволи на хората да проследяват процеса, да правят справки, да имат достъп до изображения, цени, информация, като и да направим целия процес на купуване на произведение онлайн много улеснен”, споделя Динеш Вазирани. Именно към това се стреми новият интернет аукцион - IAC.
Аукционът представя интернет платформа, каквато други онлайн аукциони, като нюйоркският VIP Art Fair, създаден тази година, не можаха да адаптират. Много от предишните онлайн търгове са създадени по примера на аукцион с човешко присъствие, какъвто е и VIP Art Fair. По този начин не би могъл да бъде задържан интереса на публиката, нито да бъде по-привлекателен за участниците, от този с физическо присъствие.
IAC се опитва да промени това. Транзакциите ще бъдат по-прозрачни. Вместо да трябва лично да се свържете с галерията, за да разберете цената на произведение на изкуството, всички цени ще бъдат обявени в сайта. Произведенията ще бъдат групирани в три групи, според ценовия ранг. Целият аукцион изглежда като три отделни изложбени зали. В първата са включени произведения на цени под $ 12,000, във втората – между $ 12, 000 и $ 45,000, а в третата – над $ 45,000.
Организаторите на интернет аукциона се надяват по този начин да разширят обсега си и привлекат колекционери от индийската диаспора. „Ние се надяваме да разширим пазара и окуражим новите колекционери, които не са базирани в двата метрополитни града на Индия – Ню Делхи и Мумбай, да имат възможността да купуват изкуство”, заявява Кар. За сравнение, едва 60% от купувачите в аукциона „Saffronart” са от Индия, докато останалите живеят в Лондон, Ню Йорк, Сингапур, Дубай, Ню Йорк и други градове.
Интернет аукционите в Индия са много успешен бизнес. Те се увеличават непрекъснато, което се дължи на забогатяването на средната класа и на възможността за работа добре с компютър и интернет. „Днес в Индия има над 100,000,000 интернет потребители и техният брой се очаква да се увеличи три пъти до 2015 г. Всички те са мобилни и се чувстват удобно да използват технологии. Те ги използват във всеки един аспект от своя живот – защо не и при колекционирането на изкуство”, отбелязва Кар.
Аукционът ще бъде провеждан два пъти годишно.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар