Аукционна къща “Кристис” обяви своите продажби за 2011 г. Те възлизат на £ 3,6 млрд. ($ 5,7 млрд.), което с 9% повече от реализираните продажби през 2010 г. От тях £502 млн. ($808,6 млн.) са осъществени на частни аукциони, което е с 44% повече от предходната година. По този начин за пореден път „светът на изкуството” доказа, че въпреки тревожната икономическа ситуация, криза на пазара на изкуството в световен план не се отчита.
Произведенията на следвоенното и съвременно изкуство са се продали на обща стойност от £735.7 млн. ($1,2 млрд.), което е с 22% повече от продажбите, осъществени през 2010 г. Втората категория, която отбелязва най-силни продажби, е азиатското изкуство. С оглед на последните проучвания и доклади резултатите не бива да озадачават никого. Тези произведения са отбелязали ръст в размер на 13%, а общата им стойност възлиза на £552.9 млн. ($890 млн.)
Произведението, което се продаде на най-висока цена на аукцион на „Кристис” през 2011 г., беше „Мога да видя цялата стая!...и в нея няма никой!” (I Can See the Whole Room!...and There's Nobody in it!) на американския поп арт художник от 60-те години – Рой Лихтенщайн. То се продаде за впечатляващите $43,202,500 (£26,785,550) на 8 ноември в Ню Йорк, като първоначалната му цена беше значително по-ниска.
Също така, статистиката отбелязва, че през изминалата година „Кристис” е успяла да продаде 719 творби с цена над $1 млн. През 2010 г. броят на тези произведения беше 607. Средният процент на продадени произведения почти няма разлика с данните от предишната година – 79%.
Резултатите сочат, че търсенето се е увеличило във всеки ценови сектор, а не само към най-скъпите произведения. Изглежда, че най-висок ръст има при произведенията в ценови ранг от £250,000 до £1 млн. – 87%. Пазарът с най-ниски продажби също се представи добре през изминалата година, като „Кристис” демонстрира силни продажби в „Саут Кензингтън” (South Kensington). Там се предлагаха произведения с първоначална цена от £1,000, като за втора поредна година се отбелязаха най-високите годишни продажби в клона - £115.9 млн. ($186,6 млн.).
Международният интерес към аукционите на „Кристис” също се е повишил през изминалата година. Американските и европейските клиенти са 77% от общия брой, а тези от Китай – 13%, което е с 2% повече от предходната година. Регистрираните клиенти от Русия са се увеличили с 15% през последната година. Делът на новите клиенти е 12%.
Аукционната къща, собственост на френския милиардер Франсоа Пино, продължава да инвестира в онлайн инициативите, правейки изкуството значително по-достъпно. Уебсайтът на компанията www.christies.com е привлякъл през изминалата година с 77% повече уникални посетители от предишната година. 29% от наддаванията са осъществени именно онлайн. Интерактивната платформа за наддаване на „Кристис” – „Christie’s LIVE™” е привлякла с 25% повече клиенти от 2010 г., а две произведения са продадени за над $1 млн. Не бива да се пренебрегва и факта, че част от колекцията на Елизабет Тейлър беше разпродадена онлайн. Аукционът се провеждаше паралелно с този в Ню Йорк и продължи 2 седмици. 973-те персонални предмета от колекцията на Лиз Тейлър, продадени онлайн, надхвърлиха $9,5 млн., а купувачите бяха от 25 различни държави.
Очаква се в близките дни да бъдат оповестени данните за годишните продажби и на основния конкурент на „Кристис” – аукционна къща „Сотбис”. Тези цифри представляват особен интерес, като се има предвид главозамайващите продажби на съвременно изкуство, които бяха осъществени само за 3 дни през ноември – $ 316 млн.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар