Най-голямата ретроспектива, представена за първи път в Холандия от 1969 г. насам, на легендарния скулптор Александър Калдер приветства своите посетители в музея „Gemeentemuseum Den Haag” в Хага. Тя става възможна, благодарение на субсидията „Turing Art Grant”. Тематичната изложба, носеща името „Александър Калдер: Великото откритие”, концентрира своето внимание върху въздействието, които оказват върху него концепциите за изкуство на един от най-великите модерни художници – холандеца Пийт Мондриан.
В представите на повечето хора Калдер е известен най-вече със своите т.нар. „мобили”. Той е човекa, който извършва едно от най-радикалните нововъведения в скулптурата – кара я да се движи и по този начин ни представя четвъртото измерение – движението. Мобилната скулптура на Александър Калдер е задвижвана по механичен начин или чрез движенето и трептенето на въздуха около нея, предизвикано от човешкото движение или от вятъра.
Малцина знаят обаче, че вдъхновението за този нов вид скулптура идва от създателя на геометричния абстракционизъм - Пийт Мондриан. Преди да се срещне с него, Калдер пребивава в Париж, като се движи в кръговете на конструктивистите и сюрреалистите, създавайки своята „скулптура от тел” – триизмерни „рисунки” във въздуха, които често имат закачлив характер. Срещата му с Мондриан в Париж през 1930 г. и посещението на неговото студио там, е описана от Калдер в дневника му по следния начин: „Аз бях поразен от студиото на Мондриан – голямо, красиво, с неправилна форма, със стени, боядисани в бяло, разделени от черни ивици и правоъгълници от ярки цветове, като в картините му. Беше изключително впечатляващо, особено със светлината, проникваща от двата срещуположни прозореца и аз си помислих, колко хубаво би било, ако всичко това се движеше.” Всичко това виждаме отразено в неговите „мобили” – движението, равновесието, използването на основните цветове, залегнали в принципите на неопластицизма и най-важното – преминаването от фигуративност към абстракционизъм.
Изложбата се концентрира именно на тези нововъведения в изкуството и начина на мислене на Калдер, провокирани от Пийт Мондриан. В нея са включени както едни от най-известните му мобили, телената скулптура, така и прословутия „Цирк Калдер”, създаден между 1926 – 1931 г. Самият той изнася множество представления пред приятели, представяйки им своя миниатюрен свят от акробати, животни и циркови артисти. Неговият постоянен дом днес е в музея за американско изкуство „Уитни” в Ню Йорк, но само в рамките на изложбата може да бъде видян и в Холандия.
Освен това е прожектиран и филм от 1929 г. на Ханс Кюрлис, представящ създаването на две телени фигурки от Калдер, с помощта единствено на клещи. Филмът акцентира върху креативността и иновативността на американския скулптор.
Изложбата завършва, представяйки една от финалните творби на Калдер, създадена около 1976 г. Това е дизайн за скулптура, която е трябвало да бъде инсталирана в парка на „Kröller-Müller Museum” – открита случайно по време на подготовката на изложбата. Заради преждевременната смърт на Александър Калдер през 1976 г., този проект никога не е реализиран.
Изложбата е придружена от пълен цветен каталог на холандски език. Тя ще може да бъде посетена до 28 май 2012 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар