На 2 април от 19:00 часа в галерия „Академия“ ще бъде открита изложба на д-р Галентин Гатев. Експозицията, която носи наименованието „Чуваш това, което виждаш“, включва серия от рисунки, видеоинсталация, обекти и фотографии. Куратор на изложбата е проф. Станислав Памукчиев.
Д-р Галентин Гатев, по професия дерматовенеролог, е от онези неоавангардни артисти от времето на посткомунистическите години, които налагат нови практики в създаването на изкуство. Той е първия колекционер на т.нар. неконвенционални форми в българското изкуство и техен радикален апологет още от най-ранната им поява в края на 80-те години.
До 2002 г. той прави редица акции и пърформанси: "В защита на твърдия материал" (1994), "Вагон за особено внимание" (1995), "Скрита триизмерност" (1995), "Единствено възможен начин" (1996), Corpus alienum (1996), "Моторни двигатели с регионално предназначение" (1998), "Движение с черна кутия" (2002). През втората половина на 90-те години д-р Гатев привлича интереса на известни международни куратори и участва в европейското биенале "Манифеста 2" в Люксембург през 1998 г., в биеналето в Санта Фе през 1999 г., в изложбата Documenta USA в Детройт през 2001 г. и др.
"Д-р Гатев е от редкия тип художници, които се появяват "неизвестно от къде". Тоест това, което правят, не намира ясно обяснение в биографични или контекстуални фактори, а се свежда до "висока природна интелигентност", пише за него известният български критик Руен Руенов.
Гатев е автор с интригуваща, „неодадаистична игрова стратегия“, с тънко наблюдение, критична рефлексия, с въображение и талант за изграждане на парадоксална ситуация, в която зрителят е „завъртян“ в сложни и противоречиви смислови връзки.
Видеоинсталацията „Виждаш това, което чуваш“ разкрива парадокса на изписан обозначителен текст, който по-скоро подменя значението, профанизира смисъла, прави препратки към объркания политико – социален и културен контекст.
Рисунките, фотографиите и обектите в изложбата проблематизират конфронтацията кавалетно/концептуално. Както авторът декларира: „Аз, маргиналът, се усещам принуден да се ангажирам с фалшива самоидентификация, за да мога да кажа:
– искам да се освободя от нарицателната кавалетност;
– искам да се предпазя от нарицателната съвременност;“
Откривайки ред проблемни въпроси във вътрешния дискурс на съвременното изкуство, проектът на д-р Гатев застава провокативно и актуално в контекста на институцията Национална художествена академия.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар