За пети пореден път във френската столица се провежда "Монумента" – едно от най-големите събития в света на изкуството. Тази година задачата да промени облика на парижкия Grand Palais ("Гран пале") бе възложена на френския минималист Даниел Бюрен.
"Големият дворец", чийто стъклен таван е най-големият в Европа, се простира на площ от 13,500 кв.м. – на цялата тази площ се е разположило и произведението на Бюрен.
Миналата година световноизвестният скулптор Аниш Капур експонира в залата на Grand Palais своята скулптура "Левиатан" . Той създаде произведение, вдъхновено от библейското чудовище „Левиатан”, за което се споменава в книгата на Йов (41:26). Желанието на Капур бе чрез своята творба да пресъздаде въздействието, което внушителните катедрали имат над човека.
Вместо да запълни пространството, както са правили Аниш Капур и всички скулптори преди него обаче, Даниел Бюрен решава да постъпи по-нетрадиционно. Той преобръща самото пространство, превръщайки го в свое произведение на изкуството.
Как го постига? В основата на залата са разположени девет кръгли огледала. Останалото пространството е обвито в покров от стотици хоризонтални кръгове, всеки от които докосва следващия: някои по-големи, други по-малки, някои по-високи, други по-ниски. Всеки стоманен пръстен е покрит с мембрана от полупрозрачно пластмасово фолио - в синьо, жълто, оранжево или зелено. Те се крепят на черни и бели вертикални подпори.
В резултат на всичко това, Даниел Бюрен постига една особено ефектна визуална измама. Благодарение на нея посетителите имат възможността буквално да стъпят върху покрива на "Гран пале". Намръщените облаци и слънчевите лъчи проникват в двореца както никога до сега. По този начин парижкото небе става обект на творбата.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар