Само преди няколко години за съвременното изкуство на Китай не се чуваше почти нищо. Първото участие на Китай на биеналето във Венеция е едва през 1994 г. Днес изложба на китайски художници е поне в топ 10 на тези, които не бива да се пропускат, а произведение на китайски художник се превърна в най-скъпо продаденото на аукцион през 2011 г. На какво се дължи това и дали тази вълна от китайско изкуство и инвеститори е само началото?
Маслената живопис навлиза в китайското изкуство едва в началото на ХХ век, но след основаването на Китайската народна република, изкуството се превръща предимно в инструмент на властта. Това се променя през 1976 г., когато Мао Дзъдун умира. В края на 70-те години китайските артисти започват да експериментират с видовете изкуство и средствата за изразяване, което поставя началото на съвременното изкуство в Китай. През 2006 г. пазарът на Китайското изкуство се промени значително – беше продадена първата творба, която премина прага от 1 милион долара – произведение на Чан Ксиаоганг (Zhang Xiaogang). От този момент нататък пазарът на китайското съвременно изкуство нарасна значително.
Присъствието на китайски колекционери започна да се усеща през 2009 г., но през 2011 те взеха превес. Днес именно китайските купувачи са тези, които поддържат арт пазара и нито един аукцион не се провежда без тяхно участие. Именно колекционер от Китай искаше да купи произведението на Мунк по време на 12-минутното наддаване през месец май тази година.
Най-големият колекционер от Китай се нарича Лиу Иакиан, който през последните две години е похарчил близо $ 318 млн. за изкуство. През май 2011 г. той плати сумата от $65,5 милиона за картина на Ци Байши . Лиу Иакиан инвестира в „Драконовия музей” – частна институция в Шанхай, където ще представи собствената си колекция в целия й блясък.
Но китайската икономика се разраства все повече и броят на милионерите в Китай се очаква да нарасне двойно през следващите години. Следователно, това ще доведе и до повече инвестиции в изкуството.
Хонконг междувременно се очертава като център на пазара на изкуството, благодарение на неговия „фрийпорт” и намалени данъци за внос и износ на произведения на изкуството.
Днес петима китайски художника са включени в топ 10 на най-продаваните артисти, изпреварвайки Такаши Муруками или Деймиън Хърст.
За в бъдеще обаче, колекционерите би трябвало да обърнат повече внимание на новото поколение артисти, а не да купуват само „трофейни” произведения на доказали се художници, съветва експертът в областта Майкъл Фреъм. Също така, според него, Китай трябва да направи повече по отношение на образованието на специалисти в арт маркетинга през идните години.
В последните години сме свидетели на процъфтяването на пазара на китайското съвременно изкуство, който ще се разраства с все по-глобални мащаби и според Майкъл Фреъм, „ако в бъдеще се върнем назад, ще разберем, че това е било едва началото”.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар