Миниатюрната работа, с размери 25х34 см, била откупена от 54 - годишния Джонатан Уел от търг на голф клуба в Кент преди осем години. Тогава той платил за нея едва 3 700 паунда, тъй като експерти се изказали, че творбата не може да е на Търнър. Днес г-н Уел иска за картината 20 млн. паунда.
Идната сряда изкуствоведи ще дадат доказателства, че това е рядка работа на британския маринист. Доктор Селби Уитингам от градската галерия на Манчестър вече заяви публично, че няма причина произведението да не е на Търнър. Независима експертиза пък изследва пигментите и материалите, за да датира творбата с точност.
Учените вярват, че произведението е създадено през 1805 г. от ръката на Търнър. В комисията е и доктор Анджела Морисей, която е специалист по подписите на живописеца.
Творбата е нарисувана с маслени бои върху дъска, подписана и датирана – 1805. Това е годината, когато Търнър рисува своя известен шедьовър „Битката при Трафалгар”. Експертите вярват, че работата е била подарена от художника на неговия приятел Хенри Скот Тримър, който бил аматьор живописец. След смъртта на Тримър през 1860 г., картината няколко пъти сменила собственика си и после безследно изчезнала.
В монографията на Търнър, издадена през 1980 г., това произведение е описано като „липсващо”. То принадлежи към група малки работи на живописеца, които са били дълго време подценявани от критиката. Търнър е рисувал в малки размера единствено за собствено удоволствие и никога не е показвал тези работи в изложба. Раздавал ги е на приятели и по тази причина в момента повечето от тях са в частни колекционери.
Как тогава някой е успял да си купи работа на Джоузеф Търнър само преди осем години на смешната цена от 3700 паунда, питат се арт ценители. Отговорът е прост - въпреки че, произведението е подписано и датирано никой не вярвал, че то наистина е на Търнър. Всички мислели, че това е поредното менте на пазара. От една страна хората били подведени от ниската му цена, от друга - от глупавото изказване на местен изкуствовед, който твърдял, че маринистът не е рисувал върху дърво.
Този аргумент е повече от абсурден – обясняват експертите днес. – Известни са много негови работи върху дъска. Произведението е изключително ценно, защото е направено с маслени бои, а не с акварел, добавят те.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар