НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
За първи път светът ще се докосне до истинската същност на Фрида Кало в единствена по рода си изложба в Мексико (08.10.2012)

През 30-те години на миналия век жените носят прилепнали рокли и използват гел за своите къдрици. Но не и мексиканката Фрида Кало.  Когато трябва да посети официална вечеря, представление или изложба от Париж до Ню Йорк, тя носи своите панделки в косите, дълги поли и широки блузи, изпъстрени в ярки бродерии на цветя. Нейните съединени мъжки вежди особено много контрастират с тънките изписани вежди на жените по онова време.

Именно този външен вид я превръща в модна икона през годините, от която се вдъхновяват дизайнери като Жан Пол Готие или звезди като Мадона.

За първи път музеят на Фрида Кало в Мексико ще представи всички нейни дрехи и аксесоари, които от момента на нейната смърт са били заключени и скрити за света. За стила на рисуване и изразяване на Кало, това е от огромно значение и ние единствено по този начин можем да разберем цялата болка и човешка история, които те пазят.

Изложбата се нарича „Външния вид заблуждава: роклите на Фрида Кало” и ще се състои в музея на Фрида Кало в Мексико. Това всъщност е нейният дом – „синята къща” в Мексико сити, където живее със своя съпруг – прочутия мексикански муралист, Диего Ривера. В момента тече подготовката на изложбата, която официално ще отвори врати на 22-ри ноември 2012г., съобщават от Асошиейтед прес, които единствени са допуснати да надникнат в залите, преди откриването на този мащабен проект.  

Тя има изключителна увереност и вярва, че това което носи, представя нейната същност”, казва Алехандра Лопез, реставратор на дома-музей на Кало. За Фрида Кало дрехите са много повече от външна обвивка – те я защитават и се превръщат в неин съюзник в борбата с физическите недостатъци и болката. Като дете тя има детски паралич, а след това, на 18 години претърпява катастрофа с ученически автобус, която я осакатява за цял живот. Нейните дълги поли скриват тънкия й и недоразвит десен крак, а широките блузи – тесния и неудобен корсет, който е принудена да носи заради болките в гърба.

След  смъртта на Фрида Кало през 1954г., нейният съпруг нарежда дрехите й да бъдат заключени за 15 години. Той умира 3 години след това, оставайки колекционерът Долорес Олмедо да се грижи за къщата и колекцията. Тя отказва да направи публично достояние писма, кореспонденции, дрехи, бижута и фотографии на Кало. Те са отключени едва през 2004г., когато Олмедо умира.

Директорът на музея, Хилда Трухильо, споделя, че три от роклите на Фрида Кало предизвикват сензация, когато са показани през 2007г. Историята за Фрида се променя в момента в който света открива нейните принадлежности.  Нейният живот, прекаран в болка, е обект на нейните картини, той вдъхновява книги и пиеси, както и филма „Фрида” от 2002г. с участието на Салма Хайек, съпруга на сина на прочутия колекционер – Франсоа Пино.

Манията по Фрида Кало обзема света след публикацията на нейната биография през 80-те години, която се превръща в бестселър, четен извън художествените среди. От този момент тя не спира да вдъхновява модни дизайнери и фотографи. Дори миналия месец на Седмицата на модата в Мадрид, дизайнерът Майа Хансън показа рокли с корсети, десени на цветя и скелети.

Изложбата в чест на Фрида Кало ще включва нейната черна перелина с дантелена бродерия, копринена риза с квадратно деколте, с бродерии на червени, жълти и лилави цветя, както и много други дрехи, с които я виждаме облечена в нейните автопортрети или фотографии. Прочутият бял корсет, с който Фрида се е нарисувала в известния си автопортрет „Счупената колона”, също ще бъде показан. Както и обици, подарък от Пабло Пикасо, включени в автопортрет от 40-те. За съжаление, само едната обица е била намерена.

Много от дрехите на Фрида Кало са били направени по поръчка. Тя си е купувала сама платовете и ги носила на индиански шивачки. Една от роклите, превърнали се в емблематични за Фрида, е роклята „Тихуана”, наречена на името на индианка от този регион. Кало носи тази рокля, съчетана с големи златни обици и небрежно забодени цветя в сплетената й на плитка коса. Но това не е рокля, която Кало избира случайно. Тя символизира женската сила и се превръща в символ, който бива копиран от много жени по света.

A leather corset that belonged to late Mexican artist Frida Kahlo is displayed at the Frida Kahlo museum in Mexico City
A leather corset that belonged to late Mexican artist Frida Kahlo is displayed at the Frida Kahlo museum in Mexico City
Dress
Dress
In this April 14, 1939 file photo, painter and surrealist Frida Kahlo, who was the wife of noted Mexican muralist Diego Rivera, poses at her home in Mexico City
In this April 14, 1939 file photo, painter and surrealist Frida Kahlo, who was the wife of noted Mexican muralist Diego Rivera, poses at her home in Mexico City
Museum keeper Ximena Gomez
Museum keeper Ximena Gomez
Museum keeper Ximena Gomez dresses a mannequin with an indigenous shirt known as a huipil
Museum keeper Ximena Gomez dresses a mannequin with an indigenous shirt known as a huipil
The detail of the embroidery on a traditional garmen
The detail of the embroidery on a traditional garmen
Музеят на Фрида Кало в Мексико
Музеят на Фрида Кало в Мексико
Рокля на Фрида Кало
Рокля на Фрида Кало
Фрида Кало - Автопортрет
Фрида Кало - Автопортрет
Фрида Кало - Диего в моите мисли
Фрида Кало - Диего в моите мисли
Фрида Кало - Счупената колона
Фрида Кало - Счупената колона
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!