Гентският олтар – едно от най-прочутите произведения, оцелели до днес от времето на средновековието, ще бъде реставриран в следващите 5 години, предава BBC News. Той е краден поне шест пъти, плячкосан по време на три войни, държан като откуп, продаван нелегално на части и част от него все още липсва. Днес той се е превърнал в символ на белгийския град – Гент.
Процесът на реставрация ще струва над € 1 млн.
Олтарът се състои от 24 дървени панела. Той е дело на Ян ван Ейк, съвместно с брат му – Хуберт ван Ейк. Бил е завършен преди около 600 години.
По време на реставрацията самият Барт Деволдер и неговият екип от Кралския институт за културно наследство на Белгия ще работят в специално създадена стъклена стая в Гентския музей за изящно изкуство. В нея дори е инсталирана уеб камера. Така целият процес ще бъде много добре документиран и наблюдаван от най-острите критици – посетителите. Подобно нещо се случва за първи път в Белгия.
За разлика от много други подобни произведения, в момента постоянен дом на Гентския олтар е не музей или галерия. Той е изложен в първоначалния си дом – църквата, за която е бил предназначен, катедралата „Св. Баво”.
Самият процес на реставрация изисква огромно старание и усърдие. С помощта на химикали ще бъде бавно свален горният слой от лак на дървения олтар, който в момента кара произведението да изглежда много по-тъмно, от колкото е в действителност. След това ще бъдат ретуширани най-повредените части. Големи черно-бели снимки в мащаб 1:1 ще заместват частите от олтара, които ще бъдат изнесени за реставрация в музея.
Наполеон занася шедьовъра на средновековното изкуство в Париж. Двете странични крила бива свалени и продадени в средата на 19 век. По време на Втората световна война олтарът е стоял в музея на Хитлер.
Част от олтарът, изобразяващ сцена от Страшния съд, е била открадната през 1934г. и никога след това не е намерена. Крадецът е открит, но той така и не съобщава за местонахождението на дървения панел и отнася тайната си в гроба. Той инспирира множество книги, сред които е и „Падението” на Албер Камю.
Въпреки много теории за местонахождението му, повечето от изкуствоведите смятат, че този панел е бил унищожен. През 1945г. е заместен с точно копие.
Милионите посетители, идващи в Гент специално за да видят на живо това уникално произведение, чакат с нетърпение то да бъде реставрирано и изложено в първоначалния си вид. Това ще се случи след 5 години, през които ще трае процесът на скъпоструващата реставрация.
В момента в музея в Ротердам, Холандия, могат да бъдат видени за пръв и последен път събрани заедно най-големите шедьоври на Ян ван Ейк.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар