Реставрации на една от най-уникалните ренесансови фрески във Валенсия разкри, че през ХVІІ век вандалите са били дори по-лоши от днешните. Те бяха оставили невероятни покушения върху произведението, което днес се счита за една от кулминациите на испанския Ренесанс.
Доскоро фреските бяха скрити зад фалшив бароков покрив в катедралата във Валенсия и никой не подозираше, че там се намират някои от най-уникалните произведения на ренесансовото изкуство в Испания. Преди да скрият картините обаче, работниците от бароковата епоха окичили крилете на ангела с мъжки полов член с всичките му атрибути – графит, доста популярен в тоалетните на днешните училища. Освен това те залепили устите и очите на ангелите с пластелин – за да не могат да разкажат за делото им.
„Това е точно същата рисунка, която днес може да се види в публичните тоалетни. Явно вандалите от ХVІІ век по нищо не се различават от днешните” – възмути се Кармен Перец, управителка на института по консервация във Валенсия пред вестник Ел Мундо.
Тези графити, разбира се, бяха само малка част от повредата, която неизвестните аматьори са направили върху стенописа, докато са го покривали през 1674 г., когато местните авторитети решили, че произведенията са без художествена стойност и трябва да бъдат скрити.
Фреските бяха открити преди осем години, по време на преглед на архива на катедралата. В тях е отбелязано, че неизвестни дотогава стенописи са били поръчани от Родриго Борша, местен свещеник, който по-късно става Папа Александър VІ. Техен автор пък е най-известният испански ренесансов художник, Паоло де Леокадио.
От момента, в който архивите бяха отворени, всички се чудеха къде са потънали тези произведения. Едва, когато Кармен Перец и екипът й започнаха да реставрират бароковия купол, ги откриха под него.
Оказа се, че фреските са останали нарочно скрити зад допълнително окачен таван, който е създавал въздушна възглавница с покрива. Там десетки гълъби бяха направили своите гнезда и оставили следи върху безценните картини. Отделно, пушекът от свещите беше замъглил уникалните Ренесансови произведения. След реставрацията от там изникнаха десетки красиви ангели, които свирят на арфа или духови инструменти.
След тяхното разкриване изкуствоведите ще трябва да пренапишат историята на испанското ренесансово изкуство, защото тези фрески тотално променят гледната точка към него, каза г-жа Перец.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар