Около година и половина и стотици хиляди паунда са необходими за реставрацията на картината на Ротко, която преди месец бе надраскана от вандал, представил се „съвременен артист”, съобщиха експертите на Тейт Модърн. През октомври платно от цикъла „Сиграмови стенописи” от 1958 г. бе брутално надписано със спрей за графити от родения в Полша Владимир Уманец. По-късно той с удоволствие даде интервю пред Би Би Си, в което заяви, че това е акция на арт движението „жълтовизъм”, за което никой преди това не беше чувал.
Върху шедьовъра, оценен за десетки милиона долара, Уманец написа с големи черни букви: „Потенциално произведение на Жълтовизма” и се подписа. (Umanetz “A Potential Piece of Yellowism”). Това стана пред слисаните погледи на посетителите в една от най-известните галерии в света.
26-годишният Уманец отрече обвиненията, че „жълтовизмът” е чисто и просто вид вандализъм. Вместо това той цитира манифеста на неговото движение, според който „Жълтовизмът не е изкуство и не е анти изкуство, нито пък е реалност. Това дори не е артистично движение, а чисто и просто „жълтовизъм”. То е част от визуалната култура на света.”
Според него голямата разлика между „жълтовизма” и изкуството е, че в изкуството публиката има право на свобода на интерпретацията. При стила на Уманец обаче, тази свобода е отнета, всичко там се отнася само и единствено до „жълтовизма” и не може да бъде интепретирано по друг начин, вещо обясни той пред медиите.
За експертите на Тейт Модърн, проблемът с „жълтовизма” е концентриран само и единствено върху въпроса как максимално бързо да почистят ценното платно и да го върнат на публиката. Ако това беше нормална картина, нейната реставрация би била много по-лесна, коментираха от галерията на специална пресконференция. Но Ротко е известен с наслагването на много слоеве боя, за да получи точно този цвят, който излъчва неговото емоционално състояние в момента на създаване на картината. Графити спреят, използван от Уманец, е пригоден да издържа на всякакви природни условия като дъжд и вятър и по тази причина се е пропил дълбоко в слоевете и е стигнал до самото платно.
Друг проблем за реставрацията е, че Ротко е добавял серия от нетрадиционни материали към боята, като жълтък от яйце, смола и лепило, които дават чувството за триизмерност в картините, дори когато се състоят само от един цвят.
Говорителят на Тейт Модърн е убеден, че реставраторите в галерията са абсолютни експерти по „Сеграмовите стенописи” на Ротко. Въпреки това, са поканили и външни специалисти, за да помогнат за спасяването на шедьовъра.
Американец от руски произход, Марк Ротко е един от най-скъпо продаваните артисти в света. През миналата седмица в Ню Йорк произведението му № 1, „Кралско червено и синьо” бе разиграно на търг за 47,2 млн паунда ($ 75,1 млн.). А рекордът за негово платно бе 53,8 млн.паунда ($ 86,9 млн.), постигнат през май 2012г. за картината „Оранжево, червено, жълто”.
Повредената картина е част от серията „Сеграмови стенописи”, които Ротко подготвя в края на 50-те години на ХХ век за луксозния ресторант „Четири Сезона” в Ню Йорк. Веднага след завършването на платната обаче, артистът се отказва от договора и отказва да ги продаде на ресторанта. Нагло заявява, че искал да нарисува нещо, което да разваля апетита на всеки „кучи син”, който някога е стъпвал в това заведение. Той се надявал, че когато постигне този ефект на силно наситено емоционално състояние на горчивина и тъга, ресторантът ще откаже да вземе платната. „Това щеше да е най-големият комплимент за мен като артист” – споделя Ротко. Но не става така, „Четири сезона” заявяват, че са доволни от картините и искат да ги поставят в залата. „Съвременните хора могат да понесат всичко и да продължават невъзмутимо да преглъщат храната си” – възмутен е артистът.
След скандала Тейт Модърн успява да се сдобие с девет от въпросните стенописи. Останалите са в музеи в Япония и САЩ, а някои – в частни колекции.
Рентгенов анализ на картина на Гоген разкрива скрити детайли... и мъртъв бръмбар
Яйои Кусама прави премиера на Infinity Room в NGV в Мелбърн
Седмо издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА
СГХГ представя изложба Европа в България
Добавете коментар