С над 100 биеналета по целия свят, международните арт панаири се превръщат в масово популяризирани и светкавично променящи се събития и така започват да приличат все повече на спортни състезания.
През 2013г. 11-тото издание на биеналето в Шарджда (ОАЕ) отваря врати през март, 55-тото Венецианско биенале през юни, следвано през септември от 13-тото Истанбулско биенале, 12-тото биенале в Лион и 5-тото биенале в Москва. Сред по-малко познатите е биеналето Mercosul в Порто Алегри (Бразилия), което постепенно става конкуренция на по-известното събитие в Сао Пауло (което се състоя през 2012г.).
Появяват се и много нови панаири, през миналата година Frieze, Лондон добави две събития към програмата, а тази година за пръв път преди биеналето в Инстанбул ще се състои Art Istanbul International.
За много от тези градове културните събития са важни за стимулирането на туризма и повод за гордост и признание. Те се съревновават един с друг за известни куратори и художници. Сред най-интересните имена за 2013г. ще са кураторът на Музея за съвременно изкуство в Токио – Юко Хасегава, която ще работи за биеналето в Шарджа, Масимо Джиони, куратор на Венецианското биенале и белгийската кураторка Катерин Зегер –на московското биенале. Арт панаирите често поощряват артистите да създават пищни произведения и инсталации, които са монументално мащабирани, трудни за производство и като резултат грандиозни. Но все по-рядко те остават запомнящи се за посетителите, които сравняват различните изложби.
Кураторите търсят нови теми и нови артисти, които да ги разграничат от конкуренцията и от миналите издания. Оказва се, че това е все по-трудна задача, тъй като големият брой биеналета прави невъзможно измислянето на свежи идеи. Освен това, броят на художниците, които могат да произвеждат нещо забележително на всеки две години, е малък.
От друга страна дилърите на произведения на изкуството не са особено доволни от „мелачката” на арт панаирите. Търговците смятат, че пазарът е затворен, а календарът на събитията е концентриран през пролетта и есента. Започвайки от май тази година – има цяла редица събития, големите аукциони и Frieze в Ню Йорк, Art Basel, Art Basel в Хонг Конг и биеналето във Венеция (най- посещаваното събитие) – всички в рамките на пет седмици. Резултатът е, че дилърите ще трябва да ограничат броя на събитията, на които ще присъстват. Очаква се и Art Basel в Хонг Конг да промени датите си за провеждане след изданието тази година (23-26май).
Битката на биеналета се оказва изключително интересна, но изтощителна. С почти нон-стоп пътуване до почти всяко кътче на земното кълбо задължително, ако посетителят иска да не изостава, както и безкрайно четене, за да остане в крак с това, което се случва.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар