На 3 юли в Центъра Помпиду в Париж ще бъде открита най-голямата ретроспектива, посветена на творчеството на художника Рой Лихтенщайн след смъртта му през 1997 г. Експозицията показва колекция от 160 негови произведения, създадени в периода 1950-1997 година, тематично покриващи цялата му кариера.
Рой Лихтенщайн е сред най-значимите фигури на американския поп арт. Известни негови картини със заглавия като Whaam! и Drowning Girl са в центъра на експозицията, която обаче се опитва междувременно да покаже и как Лихтенщайн стига до мястото, което заема днес, и какви са последователните му стъпки в развитието му като артист.
Много по-малко разпознаваем е вдъхновеният от Китай пейзаж например, както и огледалните му серии или пък черно-белите творби с ежедневни предмети като гума, топка и настолен календар.
Вдовицата на Лихтенщайн - Дороти, казва: "той обичаше да се шегува, че някой ще дойде и ще го разтърси, а той ще остане в инвалидна количка в старчески дом... и те ще му казват, че е време да си пие лекарството", разказва тя пред малка група репортери след представянето на изложбата пред медиите.
"Мисля, че той я понасяше леко, защото според мен смяташе, че славата можеше да бъде нещо капризно и често бе капризна", допълва тя.
"Разбира се, неговите деца, момчетата имаха комикси - военни герои и всичко, така че в тях според мен той откри страхотна възможност за въображение", обяснява още Дороти и допълва, че художникът е бил привлечен най-вече от героичната история и как красивото момиче винаги се влюбва или остава с разбито сърце.
Тези иронични изображения на идеализирана красота и бляскаво насилие идват предимно от началото и средата на 60-те години, малко след като той прекъсва своя абстрактен експресионизъм и се обръща към въображението на масовата култура, включваща комикси и реклама.
Превратната точка идва през 1961 г. с Look Mickey. Тогава Лихтенщайн за първи път копира анимационен герой. На възраст е вече между 37 и 38 години.
Тази картина, както и изложбата в галерията на Лео Кастели на следващата година го превръщат в една от централните фигури на американския попарт, но също така разделят критиката и обществото.
Според Дороти част от внушението на комикс изображенията на Лихтенщайн се дължи и на тяхната популярност. "Когато Рой и други художници от това време навлязоха на тази сцена, хората се чувстваха наистина облекчени от това, че могат да разпознаят изображението, след като бяха се мъчили в дълбините на абстрактния експресионизъм" казва тя, допълвайки, че творбите на Лихтенщайн въпреки това също могат да бъдат разглеждани като абстрактни.
Един от неговите методи - запазена марка, които се отличават, докато човек разглежда изложбата и творбите му между 50-те и 60-те години, са рисуваните на ръка точки, които покриват голяма част от платната му в контраст с черни контури и ярки цветове.
През цялата си кариера Лихтенщайн е в диалог с други художници - от древните китайци до някои от най-великите импресионисти, кубисти и сюрреалисти.
"Нещата, които на пръв поглед съм пародирал, са всъщност нещата, на които се възхищавам", казва самият Лихтенщайн за своите творби.
Изложбата "Лихтенщайн: Ретроспекция" продължава до 4 ноември.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар