Една от най-интересните изложби на лято 2013 ни предлага една любима лятна туристическа дестинация – Барселона. „Градът на Гауди”, но и на Хуан Миро представя изложба, посветена изцяло на разнообразието от графични техники, които Миро използва в своето творчество. Експозицията е открита във Фондация „Хуан Миро”, Барселона.
Провеждаща се под наслов „Хуан Миро. Графични техники”, изложбата обхваща различни графични техники, които Миро използва от 1930 до 1960 г. Значителен брой от показаните произведения са литографии и гравюри, но са представени също и други техники, като дълбок печат, суха игла, офорт, акватинта и т.н. Изложбата включва близо сто произведения, много от които са част от по-големи серии.
Изложбата, състояща се предимно от произведения от колекцията на фондацията, подчертава експериментаторския дух на Миро. По времето, в което Миро развива графичната си техника, той е признат живописец и има дългогодишен опит с широк спектър от материали. Произведенията в изложбата показват как заниманията на Миро с графика са повлияли на неговата живопис, и как обратното също важи с пълна сила.
Избраните творби са подредени хронологично в три секции. Първата от тях представя ранните отпечатъци на Миро от 1930-те, създадени по време на Испанската гражданска война, когато художникът търси спасение в Париж. В хода на този първи период от експерименти с графичните техники, Миро научава технологията в ателието на гравьора Морсоаз Люис, като започва да изследва използването на цвета чрез комбиниране на две плочи. Тези експерименти с цвят са част от секцията в изложбата „Черно и червено”.
Вторият раздел включва литографии и гравюри от края на 1940 г. През 1947 г. Миро прекарва почти година в Ню Йорк, работейки по огромен стенопис в Синсинати. Въз основа на това, което той научава в печатното студио на С. В. Хайтер, Миро усъвършенства техническите си познания и въвежда цвета в отпечатъците си все по-широко и умело. Произведенията, включени в този раздел, отразяват консолидирането на езика на знаците и символите, които художникът е разработил в ранния си период.
След края на Втората световна война, Миро възстановява контакт с Европа, и с подкрепата на новия си дилър Еме Маю, се фокусира върху графиката. Това му помага да се свърже отново със своите поети приятели, които често го молят да направи илюстрации към колекционерските издания на техните творби. Целият този артистичен обмен играе роля за оформянето на графичния език на Миро.
Последната част на изложбата обхваща периода от 1950 г. до началото на 1960 г. Произведенията в тази секция са свидетелство за силно развитите технически умения на художника. Той разбива цветовете в различни плочи, за да постигне различни резултати, които да обедини в графичното ателие, като ги насложи, добави петна и пръски, за да постигне на множество вариации. В тези експерименти се усеща до голяма степен влиянието на абстрактния експресионизъм, идващ от Америка. Междувременно интерес за Миро предизвиква японската калиграфия, както е видно от ударите с четка в някои от графиките в изложбата.
Експозицията ще може да бъде видяна до 24 септември 2013 г.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар