Настъпва обрат за местното австралийско изкуство след позагубеният интерес към него през последните години. Наскоро в Австралия бяха раздадени три големи награди за местни художници, които си спечелиха доста публичност и коментари.
Междувременно Кралската академия в Лондон подготвя мащабна изложба с повече от 209 творби /една четвърт от колекцията/, свързани с аборигенско изкуство, а на 16 октомври музеят в Бордо - Musée d’Aquitaine открива Vivid Memories – история на аборигенското изкуство.
Във Венеция милиардерът Луциано Бенетон отвори успоредно с тазгодишното Биенале новия си глобален мега проект за изкуство Imago Mundi, който представя повече от 1000 творби на съвременни творци от Австралия, Индия, Япония, Южна Корея и САЩ. Всички австралийски творби са на художници аборигени.
Фактът, че през 1990г. утвърденият арт критик Робърт Хюз обявява аборигенското изкуство за "последното голямо движение в изкуството на 20-ти век", допринася за неговото развитие в две насоки, открояващи се и в трите национални награди.
С една от трите големи награди в Австралия - Рака беше наградена художничката Мейбъл Джулай от племето Гижа в източен Кимбърли, Западна Австралия, която рисува традиционно и изключително с охра.
В Кимбърли, през 1980-те друг представител на традиционното аборигенско изкуство - Роувър Томас /1926-1998г./ популяризира художествен стил, който пресъздава величествените обширни пространства на пейзажите в района, балансирайки едва доловими различни цветни петна, които играят ролята на хълмове, граници, надписи и дори разказват за кланетата през колониалните времена. Джулай е използвала този стил, но минимизирайки детайлите още повече, за да илюстрира притча за мъж, който опитал да осъди тъща си и бил осъден да се превърне в луна като вечно наказание.
Другите две награди за местно изкуство – вероятно по-влиятелни за това, че са най-старата (30-годишната National Aboriginal & Torres Strait Islander Art Awards или NATSIAA) и най-високо платената (50 000 австралийски долара - Западно австралийска награда за местно изкуство) съответно наградиха „хибридни” творби, взаимстващи от традицията, но със съвременни и оригинални подход и техника.
NATSIAA избра великолепна еднометрова творба от разтопено стъкло от родената в Аделайде, но жишееща в Канбера художничка Джени Кемаре Мартиниело. Журито на Западно австралийска награда за местно изкуство избра Брайан Робинсън, чието произведение представлява „графика” - комбинация от дърво, пластмаса, стомана, акрилна боя, пера, миди и растителни влакна, с размер 3.5кв. м. Творбата представя истории за легендарни герои и техните маски от островите Торес, където е роден авторът, части от историята за Одисей и летящите машини на Леонардо да Винчи, както и много символи на доброто и злото.
Безспорно всички тези събития предизвикаха вниманието на колекционерите, но местното австралийско изкуство все още не е достигнало пазарните условия от 2007г., когато на годишната изложба на аборигенско изкуство са продадени произведения за 24 млн. австралийски долара. До 2011 г. тази цифра намалява наполовина и за разлика от ситуацията на международната сцена и при големите аукционни къщи в Лондон и Ню Йорк, които до голяма степен са във възход, инвестициите в местното австралийско изкуство остават в застой.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар