Колекционирането на произведения на изкуството може бързо да се превърне в скъпо занимание. Но какво правят сериозните колекционери, докато чакат следващото набелязано произведение да стане достъпно? Много от тях се обръщат към произведенията в серийност и тиражи, не само за да запълнят своите колекции, но и за да задоволят страстта си към колекциониране с произведения на по-достъпни цени.
Подобно на графичните отпечатъци, серийните и тиражните произведения имат своя пазарна ниша, като много от тях се колекционират със същата страст и обещание за препродажба, както и високият клас изкуство в единичен тираж. Лимитираните тиражи до 100 екземпляра обикновено се считат за по-ценни от големите тиражи, и съответно са с много по-висока пазарна цена. На неограничения тираж се гледа като на дизайнерски предмети, предназначени повече за масовата клиентела, а не за сериозните колекционери. Именно тези тиражи са предопределени да бъдат по-достъпни.
Много галерии и онлайн магазини се опитват да задоволят страстта на колекционерите за повече, като в същото време предлагат и привлекателни за масовата аудитория произведения в тиражи, на многократно по-ниска цена от това което обичайно хората са свикнали да виждат. Купувачите, които искат да прибавят численост към своята колекция, се оглеждат предимно за подобни произведения. Но колекционерите, които притежават усет за инвестиции, трябва да бъдат внимателни, и да проучат както кой е правил тиража, така и в какъв брой е той, преди да се втурват да купуват, привлечени от ниската цена.
Една от галериите в Лондон, които предлагат подобни произведения, е „Other Criteria”. Неин съсобственик е самия Деймиън Хърст. Тя предлага много неща, носещи почерка на Хърст – от столове до чаши за кафе и литографии. Там се предлагат и произведения в тираж на други художници като Банкси или Джаспър Джоунс. Цената им варира, но се срещат нелимитирани серии на Хърст за $725, както и такива струващи по $80,800. Пример за това е килим с .нар. „spin-painting” на Хърст, който е в тираж от 3.
Друг такъв пример е британската верига „CultureLabel”, която си партнира с галерии и културни институции в Лондон, за да курира онлайн магазин за тиражни дизайнерски произведения. Отскоро вече стъпи и на американска земя, където има успешни партньорства с музеи като Гугенхайм и Ню Мюзиъм, предоставяйки арт артикули на всеки, който има достъп до интернет.
Прочетете повече за онлайн галериите за изкуство тук.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар