Изложба с произведения на най-успешния съвременен китайски художник може да бъде видяна в Музея за модерно изкуство в Париж. Това е първата ретроспективна изложба на Фанжи във Франция и представя някои от най-известните му шедьоври. Високо ценен от частни колекционери и музеи, Зенг Фанжи развива своя собствен стил от 1990 г. насам, обединявайки азиатското изкуство с влияния от много западноевропейски художници. В изложбата в Париж са включени около 40 творби на Зенг Фанжи, датиращи от 1990 г. досега. Художникът не е непознат за България, след като през 2010 г. в Галерията за чуждестранно изкуство бе поставена негова изложба.
Преди броени дни картината му от 2001 г. „Тайната вечеря”, се продаде за сумата от $ 23 милиона, което постави нов рекорд за най-скъпо продадено произведение на съвременен китайски художник. Въпреки това, Фанжи израства в семейство от работническата класа по време на Културната революция в Китай и вероятно никога не е предполагал, че животът му ще се развие по този начин. „Идеята за художник не съществува”, споделя той по времето, когато още учи. "Ние бяхме художествени работници и не знаехме, че един ден можем да бъдем свободни и независими”, споделя още Фанжи на откриването на ретроспективната си изложба в Париж.
Произведението „Тайната вечеря”, вдъхновено от Леонардо и продадено за рекордна сума на 5-ти октомври в Хонконг, също е част от изложбата. Картината, изобразяваща Христос и учениците му носещи маски и пионерски униформи, бе закупена от анонимен частен купувач, след 10-минутно наддаване по телефона.
По данни на аукционните къщи в момента Зенг Фанжи се нарежда на четвърто място в класацията на най-продаваните съвременни художници в света, с приходи за периода 2012/13 г., възлизащи на $ 34,300,000.
Фанжи споделя също, че на мястото, където е прекарал детството си не е имало тоалетни и за това му се е налагало да ходи по няколко пъти на ден до близката болница. Това е оставило дълбок отпечатък в него, а това, на което става свидетел по време на посещенията му там, впоследствие вдъхновява и създаването на неговите творби. Дипломната му работа е експресионистичната творба „Болничен триптих No.1”, с който привлече вниманието на китайската сцена на изкуството.
През 1993 г. Зенг се премества в Пекин и започва да работи върху неговата серия от маски, като признава, че зад повечето от маските, всъщност стои неговият образ. "Зад повечето от тези маски съм аз. Имах много малко приятели, защото току-що бях пристигнал в Пекин", казва Фанжи. Неговите творби винаги са отражение на собствения му живот и емоции, включително и на детството му, което е незаличимо белязано от Културната революция в Китай. „От установяването на Културната революция през 1966 г. до смъртта на Мао през 1976 г., станах свидетел на отхвърлянето на традиционните форми на китайската култура.”, допълва художникът.
В момента Зенг работи над музеен проект, който се надява, че ще му даде възможност да изрази своята артистична визия. В настоящата си работа той използва техника, която разработва в средата на миналото десетилетие, включваща размазани контури. За своята техника Фанжи споделя: „Преди да рисувам върху голямо платно, първо се подготвям няколко дни, за да постигна състояние на спокойствие и тишина. След това рисувам бързо, с експресивен маниер”.
Изложбата на Фанжи ще продължи до 16 февруари 2014 г.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар