В наши дни експресионизмът обикновено се възприема като немско течение в изкуството, въпреки че в действителност той изкристализира в началото на ХХ век от сблъсъка между ентусиазираните немски художници и класическия модернизъм във Франция. Експресионистите са последователи на Сезан, Гоген и Матис. Прочетете повече за Анри Матис тук.
Отговорът на художниците от групите „Мостът” ("Die Brücke") и „Синия конник” ("Der Blaue Reiter") по отношение на френския постимпресионизъм и фовизъм е експлозия от цветове. Колекционерите в Германия също с нетърпение изкупували и излагали френското изкуство, докато далновидните музейни директори ги изкупували за собствените си колекции.
Изложбата в „Кунстхаус Цюрих” се опитва да изясни на посетителите връзките между тези две течения. Тя показва, че експресионизмът е движение, оформено от духа на космополитизма и продуктивния международен обмен. Експозицията представя резултатите от последните изследвания в тази област, с помощта на 107 шедьовъра на 37 художници, документиращи историята на това как едно течение, на което изкуствоведите не са обръщали достатъчно внимание, се е възприемало.
Куратор на изложбата е Катрин Хъг. Заедно с „Кунстхаус Цюрих” и Тимъти Бенсън - уредник в немския Център за изследвания на експресионизма „Гор Рифкинд”, тя е успяла да обедини картини и графични произведения, включвани в по-големите изложби и колекции, както и такива, които са проучени подробно от немски художници в Париж. Произведенията са съпоставени с тези на техните „предшественици” от френския модернизъм, като по този начин може ясно да се открои първоначалното вдъхновение на немските експресионисти.
За разлика от импресионизма и поантилизма, които се фокусират върху заобикалящия ни свят, експресионизмът е течение, което дава формален израз на вътрешните усещания и психологическите състояния на своите създатели, на език, който е едновременно мощен и енергичен. Относително грубите следи от четки отразяват опасенията, но също и надеждите, с които е пропит продуктивния и съдбовен период преди Първата световна война (1914 г. – 1918 г.).
Освен обиколка из европейската история на изкуството от Париж до Берлин, изложбата отразява резултатите от проведените изследвания във френско-германските отношения от началото на ХХ-ти век. „Кунстхаус Цюрих” разделя произведенията на тематични и формални групи, като „Ван Гог”, „Париж”, „Фовистите”, „Берлин”, „Кубизъм”, "Мостът", "Синия конник” и др.
За да се осъществи мащабната експозиция, са взети назаем множество произведения от едни от най-престижните колекции и музеи в света, сред които „Орсе”, „Тейт”, „Метрополитън”, Националната галерия във Вашингтон, Националната галерия в Берлин и много други.
Изложбата, съпроводена от пълен цветен каталог, ще може да бъде видяна до 11 май 2014 г.
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Кристис пуска на търг Маймуната балон (Синя) на Джеф Куунс
Добавете коментар