Към настоящият момент, Франция е страната, която изпраща най-много произведения за изложби в Азия и също така е основание за притесненията на загрижени изкуствоведи за сигурността на тези шедьоври на изкуството. Азия е честа и доходна дестинация за експозиции, организирани от френските национални музеи. От 2008 г. насам, музеят „Орсе”, например, е изпратил в чужбина най-малко 1000 произведения за изложби, пътуващи до 14 града. Ключова творба от неговата колекция - произведението на Едуар Мане „Le Fifre” (Свирач), 1866 г., е била заемана в чужбина най-малко 15 пъти от 2001 г. насам.
Пътуващите изложби не само популяризират големите френски институции, но също така и донасят така необходимите приходи за ремонти, твърдят директори на музеи. Изкуствоведите обаче, са разтревожени за степента на тези глобални програми и дали крехките произведения могат да издържат на редовното пътуване. Говорител на музея „Орсе” успокоява, че са предприети всички необходими мерки за защита на творбите по време на транспортирането.
Изложбата на музея „Орсе“ - „Отвъд импресионизма: раждането на модерното изкуство” в Националния музей на Корея в Сеул, която затвори врати преди дни, бе най-голямата експозиция в чужбина, организирана от парижката институция. В нея бяха включени картини на Моне, Ван Гог и Русо, скулптура на Дега, както и исторически фотографии. Това е най-новата амбициозна пътуваща изложба, ръководена от директора на музея, Гай Кожевал. От назначаването си през 2008 г., Кожевал ентусиазирано води политика на отдаване на произведения за експозиции в чужбина.
Миналата година тази стратегия се засили със заема на „Олимпия” на Мане (1863 г.) за Двореца на дожите във Венеция, за изложба, посветена на художника. В нея също бе включена и „Le Fifre”. Това бе първият път, в който „Олимпия” напуска Париж, след като е дадена на френската държава през 1890 г. Повече информация за заема можете да намерите тук.
През 2012 г. „Орсе” организира изложбата „Мийе, Курбе и натурализма във Франция”, в Китайския дворец на изкуството в Шанхай, която включваше 87 творби. В момента, френският музей разполага с 84 импресионистични шедьоври на художници като Мане, Моне и Реноар, дадени на заем на Националния художествен център в Токио за експозицията „Раждането на импресионизма: свободата да рисуваш”, която ще се състои до 20 октомври.
Междувременно, Лувърът също организира изложби, при които неговите куратори и други експерти организират събития в чужбина. Говорител на Лувъра казва, че тези инициативи генерират приходи и се създават само за Япония. Лувърът ще представи изложбата „Жанрови картини” в Токио през следващата година (между 21 февруари и 1 юни 2015 г.).
Азия е основен пазар за западните музеи, които желаят да привличат нови аудитории и да се включат в нарастващите икономики в региона. През 2012 г. Центърът „Помпиду“ в Париж откри сюрреалистичната изложба „Електрически полета” в електроцентрала в Шанхай, превърната в изложбена зала.
Музеят на Роден в Париж потвърди пред френската преса, че планира да изпрати 140 творби за изложба, която предстои да отвори врати в Националния музей в Пекин по-късно тази година.
Музеят „Пикасо” изпрати 176 творби на световно турне до осем града, което помогна значително за финансирането на обновяването му. Бившият директор на музея, Ан Балдасари, заяви, че тези изложби ще генерират най-малко € 16 милиона. Новият директор Лорен льо Бон отказа да каже дали ще продължи да следва тази политика.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар