НОВИНИ ОТ ARTPRICE.BG
Tайната на Джото през нова светлина (11.03.2010)
Джото е използвал много повече контраста между цветовете, за да предаде настроенията и дълбочината на човешкото лице – твърдят експерти по реставрация, които вече повече от година работят по стенописите в капелата Перуци към готическата катедрала Санта Кроче във Флоренция.

Досега светът възприемаше картините на великия художник, наричан „баща на Западноевропейската живопис”, като бледи и почти монохромни стенописи.

„При включване на ултравиолетовата лампа всичко добива контраст, цветност и дълбочина”, твърди координаторката на проекта Сесилия Фрозинини.

Капелата Перуци, по чиито стени са изписани евангелистът Йоан и Йоан Кръстител, е била вдъхновение за велики художници по време на Ренесанса, век след смъртта на Джото през 1337 година. Въпреки това тя е оставена на произвола на съдбата в продължение на стотици години. Чак сега някои от най-фините детайли на фреските излизат отново на показ.

Реставрацията на високия 12 метра купол, изрисуван от Джото през 1320г., започва миналата година.

Целта на самото проучване, в което са включени повече от дузина експерти и което е отчасти финансирано от фондация Гети в Лос Анджелис, е да събере колкото може повече информация за капелата Перуци, която ще послужи като бъдещ план за следващи реставрационни процеси.

Фини детайли са открити в една сцена от фреските, в която Бог приема Йоан Кръстител в Рая.

„Открихме тайната на Джото”,твърди Изабела Лапи Балерини, също част от реставрационния екип.

През 1958 година е направен още един опит да се извадят наяве само рисунките на Джото, тъй като през 19ти век се е изографисвало над тях.

Госпожа Фрозинини направи съобщение пред Ройтерс след видяните снимки. "Надявам се единствено да намерим достатъчно средства, за да направим цялостно изследване с ултравиолетова светлина върху цялата капела. Дано да можем да направим нещо като виртуален софтуер, за да споделим откритото с широката публика", казва тя.

Употребата на ултравиолетова светлина обаче трябва да бъде сведена до минимум, тъй като може да увреди самите изображения, които са особено крехки, защото са рисувани на суха повърхност, за разлика от другите фрески.


Бог приема Йоан Кръстител в Рая - без и подложена на ултравиолетова светлина
Бог приема Йоан Кръстител в Рая - без и подложена на ултравиолетова светлина
 
Други новини от тази категория
Коментари | 0 коментара

Добавете коментар
  Трябва да се регистрирате от ТУК или да се логнете от полетата в дясно, за да пишете коментари

Лична зона
Вход
Регистрирай се безплатно, участвай и ти!
Регистрирайте се в най-големия некомерисиален български сайт за изкуство и ще можете да разглеждате произведения за продажба, подробна информация за автори и търгове. Можете да публикувате произведения за продажба и търгове, да добавяте информация за автори.
Регистрирай се сега!
Електронeн бюлетин
Запишете се в бюлетина на ArtPrice.bg за да получавате винаги актуална информация, директно на Вашия имейл!