„В нашите предишни проекти предметите на изкуството постъпваха за онлайн продажба от дилъри - споделя представител на Сотбис - този път ще предлагаме за онлайн продажба творби от колекции, които са източник за нашите търгове в Ню Йорк. За да привлечем нови клиенти, стойността на по-голямата част от лотовете няма да надвишава 25 хиляди долара.”
По техни думи през 2013 година повече от половината продажби на Сотбис са били от лотове със стойност между 5 и 10 хиляди долара, което и отговаря на цените, които са най-ефективни при интернет продажбите.
Доказателство за това служат многобройните сайтове като Artsy, Paddle8, Artspace и Artnet Auctions – всички те бяха стартирани след провала на първите опити на Сотбис да излезе в интернет и съставят около 5 % от световния пазар, според данни от наскорошен доклад на панаира за изкуство TEFAF, който бе подготвен от икономиста и основател на Arts Economics – Клер Макендрю.
Тя пише, че през 2014 година в мрежата е било продадено изкуство на стойност 3,3 млрд. евро, а основната част от произведенията били на стойност до 100 хиляди евро. По нейни оценки, оналйн бизнесът „може да расте с най-малко 25% на година, което означава, че до 2020 година ще надхвърли 10 млрд. евро.“
Въпреки съобщенията за рекорден обем продажби, още нито един от най-големите онлайн търговци не е заявил, че е успял да стане печеливш в мрежата. Paddle8, която е стартирала през 2011 година и планира да излезе на печалба през 2016 година. Artsy, Auctionata, Artspace и Christie`s Live отказаха да дават коментари относно доходността, а Artnet отговори, че свежите му финансови резултати ще бъдат публикувани скоро.
Стратегиите на сайтовете се различават съществено една от друга. Artsy и Paddle се отказаха от системата на галерийните поръчки, при които се взема комисионна от дилърите за продажба. Сега Artsy взема от галериите месечна такста, за това, че те са качили свои творби на техния сайт. По този начин се получават пари за място, но не се взема комисионна от продажбата.
В същото време Paddle8 са избрали друга стратегия. Отначало това е бил сайт, на който творбите на изкуството са били изложени на комисионен принцип. Сега аукционният сайт се е специализирал в благотворителни мероприятия и взема комисионна за организирането на сделките, която е на стойност 10% от приходите.
Artspace са запазили модела, при който сайтът получава комисионна за произведения на изкуството, продадени чрез него. „Ние сами избираме галериите, които ще представяме на своята платформа“, споделя съоснователката и изпълнителен директор Кетрин Левен.
С изключение на Кристис и Auctionata, нито един от онлайн продавачите не публикува отчетите за продажба на творби чрез техните сайтове. От тук идва и проблемът, че заради това не е възможно да се установи пълната история на отделните творби в аукционите, а също и че ставаме зависими от информацията, която художествените сайтове решават да ни предоставят. Имайки предвид, че онлайн продажбите растат с всяка година, тази ограничена информация нарушава нашето възприятие за пазара на изкуство в бъдеще.
СГХГ представя изложба Европа в България
Frieze Лондон стартира тази седмица в сянката на Париж
Sofia Art Fair продължава до неделя с произведения на селектирани автори
Почина големият колекционер на българско изкуство Борис Бекяров
Добавете коментар